Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Alfa Romeo 4C

Voor zijn wederopstanding pakt Alfa Romeo zwaar uit: de 4C is een sportieveling met middenmotor, achterwielaandrijving en een chassis van koolstofvezel voor de prijs van een kale Duitse coupé...

Prijs
NB

Het bruist van het leven vandaag in de paddocks van Balocco Proving Ground, het testcentrum van de Fiat-groep, op enkele steenworpen van de historische zetel van de constructeur in Turijn. De eerste journalisten zijn aangekomen om kennis te maken met het jongste product van een merk dat al een hele tijd geen passionerende auto meer heeft gemaakt. Misschien wel sinds de onbetaalbare 8C. Op het asfalt staat een tiental 4C's op een rij, uiteraard allemaal in traditioneel rood. Nochtans is van sportiviteit de jongste tijd nog weinig sprake geweest bij Alfa Romeo. Het lastenboek uit oktober 2010 vroeg een achterwielaangedreven architectuur met middenmotor, een licht chassis, een koetswerk met compacte afmetingen en een 'redelijke' instapprijs. Net als in een Lotus moet het comfort hier voorrang verlenen aan een laag gewicht. Maar wel in iets in mindere mate, want Alfa Romeo heeft er toch aan gedacht om de visuele en intrinsieke kwaliteit van de gebruikte materialen te verzorgen.

Deze sportcoupé heeft geen startknop: starten doe je met een contactsleutel. Trouw aan zijn Italiaanse roots wordt de 4C wakker met een bijzonder bewerkt geblaf van de uitlaat. Voor de versnellingsbak is er geen pook te vinden (het gewicht, altijd weer dat gewicht...). Om de eerste versnelling te selecteren moet je aan de rechterschakelhendel achter het stuur te trekken. Het eerste contact is verbluffend, op alle vlakken: je moet geen vijfhonderd meter rijden om te begrijpen dat deze 4C geen passievelingen aan het stuur verdraagt. Als je hem laat gaan, laat je je meedragen door het reliëf van de weg, dat de wielen - en dus het chassis - laat meedraaien met de oneffenheden. Zodra je dat doorhebt, laat de auto zich instinctief daar plaatsen waar je hem wil, zonder valse trekken of aarzelingen. Ook dat is een voordeel van rijden zonder filters...

De Alfa Romeo 4C is plezierig en verduiveld efficiënt en schotelt ons twintig jaar later en met een snuifje extra verfijning hetzelfde recept voor als Lotus met de eerste Elise. Hij pakt uit met een licht chassis, een motor die tussen de assen is geplaatst en geen enkele schadelijke filter tussen mens en machine. En dan de prijs van dit speeltje: 51.500 euro. Een gegarandeerd collector's item.

U kunt de Eerste Test van de Alfa Romeo 4C nalezen in AutoGids 885 van 2/10/2013.

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo 4C

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker