Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Alfa Romeo MiTo

De MiTo, de Mini-killer uit de Italiaanse designstad bij uitstek, profileert zich als een echte Alfa. Maar kan hij voldoende verhullen dat hij onderhuids gebaseerd is op zijn Turijnse neef...

De MiTo, die gebouwd wordt op het platform van de Fiat Grande Punto, heeft een lengte van 4,06 meter. Daarmee kan Alfa wel toetreden tot het premium B-segment. Zijn proporties bezorgen hem een sportieve look. Tal van details herinneren trouwens aan de verwantschap met de begeerlijke 8C Competizione. De interieursfeer doet denken aan een traditioneel ontwerp met een op de bestuurder gerichte ergonomie. En dat wordt bevestigd als je plaatsneemt, aangezien je door de verstelmogelijkheden van de bestuurdersstoel en het stuur een ideale rijhouding kunt vinden.

De verantwoordelijken van het project verzekeren ons dat de koetswerkstructuur van de MiTo "veel stijver is dan die van de Fiat Grande Punto". De architectuur van de ophanging werd niet veranderd in vergelijking met die van de Fiat. Maar om te voorkomen dat ze buitensporig stug gemaakt moest worden, schudde Alfa speciale korte schokdempers uit zijn mouw. De antirolcontrole is doeltreffend. Die indruk wordt nog versterkt door een erg direct stuur. Dat is niet alleen onvoldoende consistent, maar ook te licht in de rechtuitstand. Het niet-uitschakelbare ESP en de aanverwante systemen worden gestuurd door een functie die DNA heet en die drie verschillende werkingsmodi omvat: Dynamic, Normal en All weather. Aangezien de demonstratie die plaatsvond op een wet track, echter weinig bewees, is het wachten tot de auto's bij ons beschikbaar zijn om daar meer over te kunnen zeggen.

Bij de lancering in de herfst zal het gamma bestaan uit drie versies, waarvan de twee belangrijkste de drukgevoede 1.4 op benzine van 155 pk en de 1.6 diesel van 120 pk zijn. De 1.4-turbo levert hier 155 pk (5 pk meer dus) en 206 Nm bij 2.000 o/m. Door de dynamische stand van het DNA-systeem in te schakelen, wordt
het maximumkoppel opgevoerd tot 230 Nm bij 3.000 o/m. Dankzij een goed gespreide versnellingsbak die nauwkeurig en snel schakelt, geniet deze motor onze voorkeur om het sportieve temperament van de MiTo ten volle te appreciëren. Aan dieselzijde vinden we de krachtigste uitvoering van de nieuwe 1.6 diesel, die 120 pk en 320 Nm levert en erg aangenaam en relatief stil is.

Net als de Mini zal de MiTo met zijn leuke design en zijn verzorgde look in de smaak vallen bij liefhebbers van hebbedingen. Maar deze auto smeekt ook om ermee te rijden, ook al zullen de meest veeleisende bestuurders misschien nog hier en daar iets aan te merken hebben, net als bij de Mini, zijn grote rivaal. Maar als het Alfa kan geruststellen: daar stond dat een schitterend verkoopsucces allesbehalve in de weg.

In dit artikel : Alfa Romeo

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars