Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Bentley Continental GT V8

Vier cilinders weghalen uit de neus van een kolos als de Bentley Continental GT/GTC, dat ruikt naar een besparingsmaatregel. Maar als het rijplezier er niet door wordt geschaad, waarom niet?

Prijs
NB

De Bentley-boys waren zo zeker van hun stuk dat ze ons de talenten van hun nieuwe Continental V8 wilden laten ontdekken in gecontroleerde omstandigheden. Daarmee bedoelen we een circuit, en meer in het bijzonder een ingekort stuk van het snelle Navarra, bij Bilbao (in Spanje). Die eerste kennismaking was tegelijk sensatierijk - de 4,8 seconden die voor de spurt naar 100 km/h worden beloofd, lijken meer dan geloofwaardig, terwijl ook de topsnelheid van 300 km/h niet gelogen zal zijn - en frustrerend.

Het is namelijk moeilijk om je niet te ergeren aan het overdreven gewicht van deze coupé (nog steeds 2,3 ton), die weliswaar volop reserves heeft en mooi evenwichtig is (met slechts 51 procent op de vooras), maar die nog steeds te veel doorhangt in bochten en bij het remmen. In combinatie met zijn nieuwe achttrapsautomaat, die zowel zacht en voorkomend is bij lage snelheden als snel en goed gespreid, vraagt hij niet liever dan te worden opgejaagd. Hij is zacht en zelfverzekerd op een vleugje gas, maar geeft een forse duw in de rug en heeft een gestaald karakter. Het stuur, waarvan de afstelling werd aangepast aan het iets lagere gewicht (toch maar 25 kilo) dat op de voortrein rust, blijft nog steeds iets te licht naar onze smaak, maar maakt het toch mogelijk om het chassis precies daar te plaatsen waar je het wilt.

Bij zijn overstap van de W12 (die gewoon in de catalogus blijft staan) naar een V8 is de Bentley Continental GT(C) enigszins verbeterd. In absolute zin is hij nauwelijks minder performant en hij loopt nog steeds over van het karakter, met een briljante en muzikale motor die bovendien zuiniger milieuvriendelijker is. Bovendien vergt de nieuwkomer een 24.000 euro lagere investering (zonder uitrusting, dat wel) dan zijn naamgenoot met grotere motor. Een geslaagde transformatie dus. Nu alleen nog een grondig dieet...

U kunt de Eerste Test van de Bentley Continental GT V8 nalezen in AutoGids 844 van 7/3/2012.

In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker