Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Citroën Grand C4 Picasso

Enkele maanden na de lancering van de nieuwe C4 Picasso introduceert Citroën de Grand-versie. Die mikt vanzelfsprekend op grotere gezinnen, maar behoudt de op zijn minst originele look.

Prijs
NB

Met zijn afgeronde radiatorrooster met in het verlengde daarvan de leddagrijlichten lijkt de C4 Picasso wel het rijdende equivalent van een ufo. De nieuwe lange variant, die nog steeds Grand C4 Picasso heet, benadrukt die futuristische stijl nog, met zijn achterlichten met 3D-effect (optie) die de kont van de auto wat reliëf geven. Maar de 'Grand' onderscheidt zich vooral van een gewone C4 Picasso door zijn gevoelig langere wielbasis (+5,5 centimeter) en de mogelijkheid om twee extra passagiers mee te nemen. De nieuwe Grand C4 Picasso is gemiddeld 100 kilo afgevallen in vergelijking met zijn voorganger.

Die HDi 150-versie met automaat stond ter beschikking voor onze eerste kennismaking. Dat aandrijfgeheel bleek erg coherent. De 150 pk's zijn niet overdreven om deze imposante eenvolumer aan te drijven... De versnellingsbak schakelt zijn versnellingen zachtjes in, terwijl de sturing bovendien alert reageert bij een 'nerveuze' rijstijl. Dat maakt het des te prettiger dat het weggedrag een stuk dynamischer werd dan dat van de vorige generatie. Anderzijds biedt de Grand C4 Picasso nog steeds niet de levendigheid of snedigheid van een Ford Grand C-Max. De Franse eenvolumer blijft meer op comfort gericht, met een zachte schokdemping. Het is alleen spijtig dat de algemene stilte aan boord wordt doorbroken door het gegrom van de HDi 150, die onder belasting behoorlijk lawaaierig bleek.

De nieuwe Citroën Grand C4 Picasso is een groot en ruim 'busje'. Hij is zeker niet de minst dure van zijn segment, maar lijkt behoorlijk goed gewapend om het op te nemen tegen zijn compacte eenvolumerrivalen met zeven zitplaatsen. Hij kan daarbij de aandacht trekken van hippe gezinnen met zijn originele interieursfeer en zijn moderne digitale interface (die echter niet altijd even gemakkelijk te doorgronden is...). Hij biedt ook heel wat kleine attenties die lange ritten leuker maken, maar waarvoor je meestal wel moet bijbetalen.

U kunt de Eerste Test van de Citroën Grand C4 Picasso nalezen in AutoGids 886 van 16/10/2013.

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker