Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 140

We waren al onder de indruk toen Ford 100 of zelfs 125 pk uit zijn 1.0 EcoBoost wist te puren, maar nu doen de ingenieurs er nog een schepje bovenop, door er in de Fiesta 140 pk uit te persen.

De 1.0 EcoBoost van Ford is echt een sterk staaltje van downsizing. De bijzonder geavanceerde driecilinder werd in 2011 met 100 of 125 pk geïntroduceerd in de Focus en won ondertussen al tal van prijzen, waaronder onlangs opnieuw de International Engine of the Year Award. Deze prestigieuze titel sleepte hij trouwens al voor de derde keer op rij in de wacht, wat geen enkele motor hem ooit voordeed. En dan werd deze nieuwe 140 pk-versie bij deze verkiezing nog niet eens in aanmerking genomen... Terwijl de 1.0 EcoBoost ondertussen verkrijgbaar is in een hele reeks modellen van het Ford-gamma (en binnenkort zelfs in de langverwachte nieuwe Mondeo), wordt hij in deze configuratie voorlopig echter enkel aangeboden in de Fiesta, en dan nog uitsluitend in de speciale reeks Red Edition of Black Edition.

Het beste nieuws is nog dat de Fiesta 1.0 EcoBoost 140 recht heeft op een kortere versnellingsbakspreiding, waardoor de rijsensaties hier zeker niet gefnuikt worden, al betreft het opmerkelijk genoeg een bak met slechts vijf verhoudingen. Een automaat of gerobotiseerde versnellingsbak is overigens niet verkrijgbaar. Tijdens het rijden laat de Fiesta 1.0 EcoBoost 140 zich van zijn veelzijdigste kant zien. Het soepele karakter van de motor past perfect bij het bijzonder hoogwaardige onderstel dat eigen is aan de Fiesta. De driecilinder is erg gewillig bij lage toeren (met een maximumkoppel dat zoals reeds gezegd al beschikbaar is vanaf 1.400 o/m), terwijl hij anderzijds zonder de minste tegenzin in de toeren klimt. Je hoeft dus niet constant te zitten schakelen als je daar geen zin in hebt.

Bijna dertig procent van de Fiesta's wordt tegenwoordig in België besteld met de 1.0 EcoBoost-motor, een aandeel dat met deze nieuwe versie nog zou moeten toenemen. Aan het rijplezier dat deze kleine krachtbron je biedt, zal het alvast niet liggen. En de driecilinder bevestigt hier alleen maar dat hij zijn titel International Engine of the Year dubbel en dik verdient. Alleen het feit dat deze 140 pk-variant op dit ogenblik enkel verkrijgbaar is in deze twee speciale reeksen, kan in zijn nadeel spelen, want wie een andere of enigszins discretere kleurstelling wil dan zwart-rood of rood-zwart, heeft (voorlopig?) pech...

U kunt de Eerste Test van de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 140 nalezen in AutoGids 906 van 23/7/2014.

In dit artikel : Ford

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars