Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Het Infiniti-gamma

Na Lexus verschijnt Infiniti als tweede Japanse prestigemerk op onze markt, waarbij de klemtoon op rijplezier wordt gelegd. Dezelfde doelgroep, maar een totaal andere aanpak...

Zeggen dat Infiniti, Nissans luxemerk, tot nog toe bij ons geheel onbekend was, is de waarheid geweld aandoen. Onder meer via ondernemende Nissan-dealers werden Amerikaanse Infiniti-modellen bij ons mondjesmaat (grijs) ingevoerd en verkocht. Voorlopig is het Europese gamma gebaseerd op vier modellen: een berline en een coupé (G-reeks) en een middelgrote en een grote SUV (X-reeks).

De sleutelmotor in het Infiniti-gamma dat bij ons wordt geïntroduceerd, is een V6 van 3,7 liter. Het gaat
hier om een volledig van lichtmetaal vervaardigde, hoogtoerige sportmotor die 320 pk of 235 kW ontwikkelt bij 7.000 o/m en een koppel van 360 Nm bij een vrij hoge 5.200 o/m. Voor de grote FX is nog een tweede aandrijfgeheel beschikbaar, namelijk een splinternieuwe V8 van 5 liter die eveneens voorzien is van variabele kleppentiming en -lift en die 390 pk (287 kW) levert bij 6.500 o/m en 500 Nm koppel bij 4.400 o/m. In 2010 wordt een spiksplinternieuwe V6-turbodiesel verwacht die samen met Renault werd ontwikkeld.

Infiniti had ons uitgenodigd naar de Haute Provence om kennis te maken met zijn Europese gamma. Wat uiteraard eerst opvalt, is het lijnenspel van de vier auto's, met als grote aandachtstrekker de net hertekende FX. De interieurs zijn misschien wat Amerikaans vormgegeven, maar ze zijn wel verzorgd afgewerkt en de standaardversies zijn al zeer goed uitgerust. Zodra je in de Infiniti's plaatsneemt, vallen de zeer goede (sport)stoelen op. Bij het starten vallen direct de mooie motorklanken op. Ook de V6 laat zich opmerken door een aangename, lage brom, die naarmate je in de hoge toeren klimt, kan overgaan in een gesmaakte, rauwe kreet. De V8 doet daar qua sound nog een schepje bovenop.

Als je kunt stellen dat Lexus bij zijn marktintroductie meer mikte op de klant die zich anders een Mercedes zou aanschaffen, heeft Infiniti het ongegeneerd gemunt op de BMW-rijder. Het gevoel dat je in deze Japanse auto's hebt, qua sfeer, motoren en rijervaring, sluit nauwer aan bij het Beierse merk dan bij dat uit Stuttgart. Dat is geen slechte keuze, want nu hebben klanten die in het prestigesegment toch Japans willen kopen, een duidelijk alternatief.

U kunt de Eerste Test van het Infiniti-gamma nalezen in AutoGids 757 van 29/10/2008.

In dit artikel : Infiniti

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars