Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lamborghini Gallardo LP560-4

Na vijf jaar maakt de originele Lamborghini Gallardo plaats voor de LP560-4. Deze rasechte rijmachine kreeg een nieuwe 5.2-V10 met directe injectie en liefst 560 pk.

Onder de doorzichtige motorkap van de LP560-4 ligt een volledig nieuwe, intern ontwikkelde V10 met directe injectie en een cilinderinhoud van 5.204 cc. De motor haalt een koppel van 540 Nm bij 6.500 o/m, de 560 pk worden geleverd bij 8.000 o/m. Omdat bovendien een gewichtsreductie van zo'n twintig kilo wordt aangekondigd, verwachten we natuurlijk dat de prestaties zijn verbeterd. Volgens de constructeursfiche zou de LP560-4 0,3 seconden sneller naar 100 km/h spurten. Die verwezenlijking is nog knapper als je weet dat het verbruik en de CO2-uitstoot zijn gedaald.

Standaard wordt de LP560-4 geleverd met een manuele zesversnellingsbak, al neemt de optionele gerobotiseerde overbrenging E-gear vandaag het grootste deel van de verkoopcijfers voor haar rekening. Die onderging enkele wijzigingen en kreeg twee extra werkingsprogramma's: Corsa en Thrust. Bij die laatste wordt de opening van de gasklep en de slag van de koppeling optimaal aanpast om een maximale acceleratie te bereiken tot aan de topsnelheid van... 325 km/h.

Twintig woeste LP560-4's trappelen van ongeduld te midden van de Las Vegas Motor Speedway. Nadat we de rijhouding perfect hebben afgeregeld en het kleine, dikke leren sportstuur met afgeplatte onderkant in de hand hebben genomen, geven we een draai aan de contactsleutel en de V10 schiet wakker in een rauw en zwaar geroffel dat echter nog verbazend beperkt blijft. Zou de schone haar nukkigheid verloren zijn? We gaan het na met een stevig trap op het gaspedaal, met als gevolg een adrenalinestoot dankzij het strijdvaardige gebrul van de motor, die zijn stem verheft zoals die van een F1-auto. De eerste ronde op het circuit dient om vertrouwd te raken met de E-gear-versnellingsbak en zijn achter het stuur bevestigde, vaste schakelhendels. Na enkele ronden wordt het tempo opgevoerd en begint het chassis van de Gallardo ons te tonen waartoe het in staat is.

Het natuurlijke evenwicht van de auto is een waar plezier en zet ertoe aan lastwissels en overgangsfases te benutten om de auto op een dynamische manier in de bocht te "zetten". In de stand Corsa haalt de gerobotiseerde versnellingsbak alles uit de V10 wat erin zit en rijgt hij de versnellingen sneller aan elkaar dan zijn schaduw. De gentleman driver wordt bovendien bij elk terugschakelmanoeuvre automatisch beloond met een opwindende dot tussengas. Hoedje af ook voor de nieuwe koolstofceramische remschijven. Een klein minpuntje is echter het on/off-karakter van het pedaal, dat het perfect doet op het circuit, maar toch een lichte gewenningstijd vergt op de openbare weg.

De LP560-4, een perfecte update van de eerste Gallardo, haalt zonder moeite het statuut van fun machine. Dure fun trouwens, want voor de charmes van deze Italiaanse schone betaalt u voortaan 176.660 euro. Voor die prijs biedt de baby-Lambo een onvergelijkbaar uniek karakter en een uitzonderlijk rijplezier. En bovendien is het toch die onbereikbaarheid die aanzet tot dromen?

U kunt de volledige test nalezen in AutoGids 746 van 28 mei 2008.

In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Gallardo

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars