Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Lexus LS 600h

De LS meet zich voor 2013 een dynamischer look en onderstel aan, om voor eens en voor altijd komaf te maken met zijn doodbrave imago. Tegelijk zet hij zijn zoektocht naar superlatieven verder.

Prijs
NB

Zijn nieuwe gelaatstrekken zijn geïnspireerd door de lijnen van de jongste GS, die altijd al recht heeft gehad op een sportievere insteek. Het nieuwe radiatorrooster met dubbel trapezium geeft de richting aan waarin de stijl van het merk de komende jaren zal evolueren. Voor de lichtblokken maakt Lexus voor het eerst voor honderd procent gebruik van elektroluminescente diodes (leds). 's Nachts lijkt de LS door deze nieuwe lichtsignatuur achteraan nogal sterk op de nieuwe BMW 7-Reeks. Vooraan vormt de dagrijverlichting een L-vormig lichtsnoer. Dankzij de Lexus Climate Concierge kan elke passagier van zijn eigen klimaatcomfort genieten. Het systeem behelst veel meer dan meerdere temperatuurzones: het regelt voor elke passagier afzonderlijk de ventilatie of verwarming van zowel de omgevingslucht als de nieuwe stoelen.

De meest 'elektrische' van de grote luxeberlines betrekt voortaan zijn bestuurder meer bij de zaak. De rijsensaties zijn minder 'virtueel', dankzij een stuurwiel en remmen die natuurlijker en snediger aanvoelen. De pneumatische ophanging lijkt oordeelkundiger te reageren en houdt de koets van de wagen beter onder controle dankzij vijf nieuwe rijmodi (Eco, Comfort, Normal, Sport, Sport +). Deze dynamischer inborst bereikt zijn hoogtepunt in de uitvoering F-Sport - een primeur voor de LS - die 10 millimeter lager ligt en voorzien is van actieve antirolstangen, schakellepels aan het stuurwiel en een hele rist in- en uitwendige addenda die een sportieve rijstijl suggereren en waarover we tien pagina's zouden kunnen volschrijven. Last but not least verrijkt de LS modeljaar 2013 zijn veiligheidsarsenaal met het geavanceerde A-PCS (standaard op de Executive), dat aanrijdingen met andere weggebruikers (voetgangers incluis) helpt vermijden.

Op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Lexus LS niet meer te zijn dan een verregaande facelift van het uittredende model, maar die omschrijving doet de auto onrecht aan: de ingenieurs hebben hun vlaggenschip zo grondig herwerkt dat rijden met de LS 600h een heel nieuwe dimensie krijgt. Zeker met de dynamisch ingestelde F-Sport snoert hij de criticasters die hem tot nog toe bestempelden als 'te steriel', voorgoed de mond.

U kunt de Eerste Test van de Lexus LS nalezen in AutoGids 866 van 9/1/2013.

In dit artikel : Lexus, Lexus LS

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker