Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mazda 3

Nadat hij in 2010 een motorupdate onderging, kreeg de Mazda 3 nu een nieuwe neus en scherpte hij zijn dynamische potentieel aan. En hij was al een van de prettigst rijdende middenklassers...

Prijs
NB

Terwijl de 3 al overal bejubeld werd voor zijn rijgedrag, dat als een van de meest dynamische in zijn categorie geldt, gaat Mazda's middenklasser nu nog verder die ingeslagen weg op. In de natte testomstandigheden konden we wel vaststellen dat onze 2.2 CDVi te lijden had onder een buitensporig onderstuur en moeite had om zijn vermogen op de weg te krijgen. Van dat fenomeen had de kleinere 1.6 CDVi met zijn snediger voortrein geen last. Verder is ons ook de goede demping van rolgeluiden opgevallen, traditioneel een zwak punt bij Aziatische auto's, al blijft het voor een definitief oordeel op dat vlak afwachten hoe de 3 het zal doen op onze meer vertrouwde wegen. De demping van motorgeluiden is in ieder geval identiek gebleven: terwijl de 2.2 bijzonder discreet is, produceert de 1.6 een beduidend hollere klank.

Het normverbruik is algemeen gedaald. De verklaring ligt bij de verbeterde stroomlijn, met een Cx-waarde die met een honderdste zakte, tot 0,27 voor de vierdeurs en 0,29 voor de vijfdeurs. Op die manier komt de 1.6 CDVi met zijn uitstoot van 115 g CO2/ km eindelijk in aanmerking voor een federale CO2-korting (3 procent). Voorlopig tenminste, want als de premies voor 2012 al niet simpelweg worden afgeschaft, lijkt het risico zeer reëel dat de voorwaarden volgend jaar zullen worden verstrengd...

Hoewel Mazda zelf spreekt over een facelift voor zijn middenklasser, zit het interessante nieuws vooral onderhuids. Dankzij subtiele ingrepen schaaft de 3 zijn stroomlijn bij en bevestigt hij tegelijkertijd zijn talenten qua wegligging. Toch zal hij zijn dorst (en dus uitstoot) nog wat moeten matigen wil hij op lange termijn de aansluiting met de concurrentie niet verliezen. Als dat stop-startsysteem nu al eens uitgebreid zou worden naar álle motorversies...

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker