Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes A 45 AMG

Door zich tot AMG-variant te transformeren bereikt de A-Klasse in dit segment ongeziene hoogtes op het gebied van sportieve efficiëntie. Tegelijk blijft hij perfect dagelijks bruikbaar.

Prijs
NB

Aangezien bij een A-Klasse de motor steeds dwars voorin ligt, krijg je er onmogelijk een V8 of V12 in gelepeld. De kleine viercilinder van twee liter werd dan ook 'gewoon' voorzien van een turbo die de inlaatlucht aanvoert onder een relatieve druk van 1,8 bar en 360 pk uit het blok perst, wat een specifiek vermogen oplevert dat ongezien is voor een productiemodel, namelijk 181 pk per liter cilinderinhoud. Deze viercilinder -net als de andere AMG-motoren geassembleerd door één enkele technicus, die zijn oeuvre ondertekent - is een sterk staaltje van toptechnologie, dat bovendien onvoorstelbaar soepel en elastisch uit de hoek komt: hij herneemt zonder enige vertraging van bij de laagste toerentallen - er is haast geen responstijd - en spreidt een buitengewone razernij tentoon tot aan zo'n 6.000 o/m, wanneer de vermogenscurve piekt.

In normale gebruiksomstandigheden, in het verkeer, in de stad, is hij net zo volgzaam en zelfs discreet (tenzij je voor de nogal schreeuwerige Edition 1 kiest) als een eenvoudige CDI. Stilte, comfort, een hoogstaande uitrusting, kwaliteit, afwerking: dergelijke troeven verwacht je niet meteen in een resoluut sportieve auto. Zelfs de roodgelakte remklauwen zijn een optie. Als je die achterwege laat, is de camouflage zelfs helemaal compleet. Maar zodra je de teugels viert als de weg zich ongehinderd voor je uitstrekt, is de metamorfose indrukwekkend. De viercilinder buldert in zijn sportuitlaat, de versnellingen volgen elkaar haast ogenblikkelijk en zonder lastonderbreking op en plots flitst het landschap met schandelijk hoge snelheden voorbij.

De ontwerpers van de A 45 AMG hebben een krachttoer uitgehaald. Ze hebben een motor ontwikkeld met een wereldwijd ongeëvenaard specifiek vermogen (181 pk/l), die aan de toekomstige Euro 6-normen voldoet, absoluut niet moeilijk te temmen is, maar integendeel dociel reageert bij alle toerentallen, en deze middenklasser prestaties doet leveren die het pakweg een brutale - en 27.000 euro duurdere - C 63 AMG flink moeilijk zouden maken. In tegenstelling tot bij deze laatste wordt het volledige vermogen dankzij de specifieke 4Matic-aandrijving immers volledig naar de weg gekanaliseerd in plaats van op te gaan in blauwe rook. Deze 'A 45' is in ieder geval de meest beschaafde, maar daarom niet minder efficiënte AMG uit de geschiedenis.

U kunt de Eerste Test van de Mercedes A en CLA 45 AMG nalezen in AutoGids 879 van 10/7/2013.

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars