Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes C-Klasse

De Mercedes C-Klasse wint zowel technisch als esthetisch aan vastberadenheid. Daarmee hoopt de berline met de ster de kloof met zijn rivalen van bij Audi en BMW opnieuw wat uit te diepen.

Prijs
NB

De nieuwe C neemt niets over van de vorige. De nieuwe modulaire architectuur gaat gepaard met nieuwe wieltreinen, die uitvoeriger gebruikmaken van aluminium. De vooras is helemaal nieuw en omvat vier armen per wiel. Voordeel: meer comfort, een grotere nauwkeurigheid en voor het eerst ook de mogelijkheid om voor luchtvering te opteren (1.440 euro). Een heuse primeur in dit segment - en een zegen. Zwevend op zijn luchtkussens is de C-Klasse een vliegend tapijt dat wegoneffenheden verbluffend goed absorbeert. Zet de ophanging in Sport+ en de auto komt verduiveld efficiënt en plezierig uit de hoek. Ondanks de 'extreme' set-up van deze stand gedraagt de C zich erg homogeen en wordt hij zeker niet oncomfortabel.

De nieuwe architectuur van de voortrein staat garant voor een nauwkeuriger en levendiger weggedrag, maar de stuurinrichting geeft geen consistente feedback, allicht te wijten aan het veelvoud aan sensoren die elk iets in de melk te brokkelen hebben... Maar ook de stalen standaardophanging van de C-Klasse blinkt uit inzake comfort en rijplezier. De 200 BlueTec waarmee wij konden rijden, maakte indruk. De 136 pk sterke 1.6 van bij Renault blijkt onder belasting stiller dan de 2.1 van Mercedes zelf, terwijl hij hoegenaamd geen moeite heeft om deze kleine luxeberline aan te drijven. De grotere C 250 BlueTec van zijn kant komt nog steeds bijzonder gul uit de hoek en kan rekenen op een zeventrapsautomaat die vloeiender en sneller schakelt dankzij een nieuwe sturing, vergelijkbaar met die in de jongste S-Klasse. En daarmee lijkt het plaatje helemaal te kloppen...

Met zijn jongste C-Klasse slaat Mercedes spijkers met koppen. De kleinste achterwielaandrijver van het huis weerspiegelt de stilistische vernieuwing van de ster en legt de lat op het vlak van afwerking en technologie weer een stuk hoger. Voeg daarbij de zuinigere motoren, het dynamischere weggedrag, het uitmuntende comfort en de homogeniteit die het model altijd al heeft gekenmerkt, en je krijgt een Mercedes die wederom enkele wagenlengtes voorsprong neemt op zijn eeuwige rivalen.

U kunt de Eerste Test van de Mercedes C-Klasse nalezen in AutoGids 898 van 2/4/2014.

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker