Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mini Cooper en Cooper S

Onder zijn amper veranderde kleedje innoveert de nieuwe Mini maximaal om zich te profileren als de modernste auto in zijn segment... en om zijn grootste tekortkomingen recht te zetten.

Prijs
NB

In vergelijking met zijn voorganger groeide de Mini Hatch in de lengte met 98 millimeter en in de breedte met 44 millimeter, maar bleef zijn hoogte nagenoeg stabiel (+7 millimeter). De wielbasis is daarentegen bijna 3 centimeter langer, wat de stabiliteit, de binnenruimte en het koffervolume (dat met 51 liter toenam, tot 211 liter) ten goede moet komen. De sporen werden voor- en achteraan respectievelijk 42 en 34 millimeter breder, maar de wielen staan nog steeds op de vier uithoeken van het koetswerk, zodat de overhangen tot het uiterste minimum beperkt blijven. Als gevolg daarvan zijn de algemene proporties zo goed als ongewijzigd gebleven. Wie niet beter weet, zou zelfs kunnen denken dat het hier om een eenvoudige facelift gaat, terwijl het model in feite nagenoeg helemaal nieuw is. Maar de meest voelbare vooruitgang op comfortvlak is te vinden bij de herwerkte en verbeterde ophanging. Dat ligt aan de afstellingen en aan enkele details die erop gericht zijn om snel op elkaar volgende wegoneffenheden en rolgeluiden beter te filteren.

De Mini Cooper S bleek niet langer plankhard. Een heel verschil met de voorganger, die bij elke wegoneffenheid springerig reageerde en zo de ruggengraat van zijn inzittenden pijnigde (al moeten we zeggen dat die er vaak zelf om gevraagd hadden door om esthetische redenen altijd voor de grootst mogelijke velgen te kiezen, waarbij ze vaak vergaten dat die het comfort benadelen). Voortaan lijkt de Mini op dat vlak veel beter doorontwikkeld. Hij is veel zachter zonder daarom iets te verliezen van zijn 'kartachtige' gevoel: hij blijft levendig en wendbaar, zonder overdreven rolneigingen, wat altijd al de charme was van het model. Kortom, de ingenieurs uit Mu¨nchen zijn erin geslaagd om een mooie synthese te maken, die nog kan worden verbeterd met de optionele adaptieve schokdemping.

Met zijn herwerkte onderstel, zijn volledig nieuwe motoren en zijn stevig verbeterde ergonomie, functionaliteit, binnenruimte en ophangingscomfort zet de nieuwe Mini nagenoeg alle fouten recht van de vorige generatie. Het is alleen jammer dat al die grondige evoluties wat onopgemerkt blijven als gevolg van een stijl die volgens sommigen helemaal niet verandert en volgens anderen niet meer is dan een eenvoudige facelift. Wanneer je gevangen zit in de stijlcanons van een icoon, is het nu eenmaal moeilijk om daaraan te ontsnappen. Maar of dat nu zo'n ramp is...?

U kunt de Eerste Test van de Mini Hatch nalezen in AutoGids 896 van 5/3/2014.

In dit artikel : MINI, MINI Mini

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars