Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mini John Cooper Works

De van de Cooper S afgeleide Mini John Cooper Works kroont zichzelf met zijn 211 pk tot de krachtigste stadsauto van het moment. Maar kan hij zijn beloftes ook waarmaken?

Prijs
NB

Net als de andere Coopers blijft de Works-versie trouw aan de rechtstreeks ingespoten en volledig van aluminium vervaardigde 1.6 die werd ontworpen in samenwerking met PSA. Hier is hij goed voor een vermogen van 211 pk (in plaats van 175 pk) en een koppel van 260 Nm, met een overboost die kortstondig 20 Nm extra kan vrijmaken. Technisch gezien betreffen de modificaties vooral de in- en de uitlaat. Een andere belangrijke evolutie van de Mini John Cooper Works heeft betrekking op het remsysteem. En het onderstel? Dat werd onaangeroerd gelaten. De motorklank is echt zinnenprikkelend. Op open wegen en bij courante snelheden verschaft de John Cooper Works zijn bestuurder heel wat plezier.

Als goede Mini vertoont dit hyperactieve en snedige karretje tal van gelijkenissen met een (grote) kart. Met in het geval van de JCW daarbovenop de bijbehorende ronduit stevige acceleraties. Jammer genoeg neemt de efficiëntie af naarmate het tempo wordt opgevoerd, waarbij het door het te levendige stuur al snel delicaat wordt om de auto onder controle te houden. Bovendien komt de koersstabiliteit al gauw in het gedrang doordat de ophanging oneffenheden slecht verteert. Dat alles kan het rijplezier doen omslaan in koud zweet... Nog een minpunt is de trekkracht. Enkele rondjes op een circuit sterkten ons ten slotte in de idee dat een aanpassing van het onderstel geen luxe was geweest.

Deze Mini John Cooper Works is in de eerste plaats een Mini die in staat is tot prestaties van een hoog niveau... Maar bij gebrek aan een nauwkeurig onderstel kun je die alles bij elkaar amper benutten op de weg. Om het verschil te maken met de "gewone" Cooper S kan de John Cooper Works dus enkel rekenen op een uitgebreide reeks accessoires om de auto te "pimpen" (kuipstoelen, spoilerkit, koolstof inzetstukken, enzovoort). Maar dan moet je natuurlijk de prijs van die elementen toevoegen aan de zo al relatief stevige basisprijs van de Mini Cooper S.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Mini Cooper S John Cooper Works nalezen in AutoGids 751 van 6/8/2008.

In dit artikel : MINI, MINI Mini

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars