Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Nissan Pulsar

Na een afwezigheid van zeven jaar keert Nissan naar het drukke C-segment terug met de Pulsar, een compacte berline met een vrij banaal uiterlijk maar buitengewoon veel binnenruimte.

Prijs
NB

Zeven jaar nadat Nissan zich in West-Europa terugtrok uit het C-segment (in het oosten van het continent was er nog de Tiida) en zijn karakterloze Almera een stille dood liet sterven, proberen de Japanners coryfeeën als de Golf, Astra, Mégane en Focus nogmaals te bekampen met een bijzonder klassieke compacte berline met vijf deuren. De Europese Pulsar wordt gebouwd op de nieuwe CMF-architectuur (Common Module Family). Één ding is in elk geval duidelijk: de Pulsar is een van de langste berlines in zijn segment (4,39 meter). Dat verklaart meteen waarom de auto zo ruim is, vooral dan achterin, waar de passagiers over een werkelijk vorstelijke hoeveelheid beenruimte beschikken. Hetzelfde geldt voor de hoofdruimte. Met zijn uiterlijk zal de Pulsar daarentegen amper harten sneller doen slaan. De Pulsar is in de eerste plaats pragmatisch.

Aan boord zit je echt goed. Het ruimteaanbod is enorm en het rijcomfort verbazingwekkend: de ophanging gomt oneffenheden erg goed weg zonder te vervallen in weekheid bij de beheersing van koetswerkbewegingen. De geluiddemping heeft ons echt verbluft: alle bronnen van lawaai worden perfect onderdrukt, zelfs die van de motoren, waar praktisch geen verschil te horen is tussen de benzine en de diesel. Een pluim voor de ingenieurs. Het gemis aan een automaat voor de diesel is des te groter omdat de manueel bediende pook zich erg nukkig gedraagt. De motor is daarentegen voldoende krachtig bij dagelijks gebruik, maar het moet ook niet veel minder worden. De 1.2 DIG-T is een pareltje, maar mist de veelzijdigheid van de dCi, en dat om twee redenen: hij levert 70 Nm minder koppel en wordt in zijn enthousiasme gefnuikt door de bijzonder lange hoogste bakverhoudingen, waardoor je constant met de pook moet spelen.

Nissan probeert zich zichtbaar aan zijn crossover-monocultuur te onttrekken met de Pulsar, een berline die duidelijk veel saaier is qua stijl of rijsensaties dan een Qashqai, maar die geen objectieve kwaliteiten mist. Zo biedt hij een recordbinnenruimte en een comfort waarmee hij sommige berlines uit een hoger segment overschaduwt. Zijn prijzen zijn bovendien afgestemd op die van de referenties in het segment. Een erg rationeel aanbod dus, dat dan wel niet de harten van de autoliefhebbers, maar allicht de rede van de meest pragmatische bestuurders moet kunnen overtuigen.

In dit artikel : Nissan, Nissan Pulsar

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker