Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Nissan Qashqai

De Nissan Qashqai onderging een uiterlijke opfrisbeurt en krijgt er nu ook een 'groene' variant bij. Op die manier wil de Japanse cross-overpionier de onbetwiste bestseller in zijn segment blijven.

Prijs
NB

Met zijn ietwat aparte esthetiek heeft de Qashqai snel heel wat klanten doen overlopen van traditionele compacte berlines en stond hij als het ware aan de wieg van een nieuw segment, dat van de cross-overs. Vandaag ondergaan de twee Qashqai-modellen een opfrisbeurt die hen weer helemaal up-to-date maakt. Het platform bleef ongewijzigd, maar de nieuwe afstelling van de ophanging en het grotere bereik van de schokdempers moeten de filtering ten goede komen, zonder de bekende dynamische kwaliteiten te ondermijnen - het elektrische stuur wordt trouwens sterker bekrachtigd, zodat je minder inspanningen hoeft te doen. De Qashqai was al een goede leerling op het vlak van de geluiddemping en blijft vooruitgang boeken.

Onder de kap vinden we het bekende motorenpalet terug: de 1.6- en 2.0-benzine en de 1.5 en 2.0 dCi, die twee of vier wielen aandrijven. De tweeliters kunnen gekoppeld worden aan een CVT-bak voor de benzine en een automaat met zes versnellingen voor de diesel. De nieuwigheid betreft de ecologische versie 'Pure Drive'. Die wordt aangedreven door de 1.5 dCi, die zijn CO2-uitstoot terugdringt van 135 tot 129 g/km door een langere spreiding van de versnellingsbak, banden met lage rolweerstand, specifieke wieldoppen en afdekkappen op de plaats waar anders de mistlichten zitten. Het resultaat is bemoedigend, maar onvoldoende om aanspraak te maken op een ecokorting van de overheid. Zelfs bedrijven doen in dit geval geen fiscaal voordeel, want de aftrekbaarheid bedraagt voor beide versies 75 procent.

De Qashqai evolueert op een aantal punten om bij te blijven in zijn segment en zijn leidersplaats te consolideren. Maar de versie 'Pure Drive' heeft in ons land weinig zin: ze is duurder zonder dat daar enige vorm van overheidskorting tegenover staat. Een gemiste kans...

In dit artikel : Nissan, Nissan Qashqai

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars