Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Insignia 2.0 Biturbo CDTI

Met de 195 pk sterke 2.0 CDTI-motor wordt het Opel Insignia-gamma verrijkt met een nieuwe topversie, al zal deze biturbovariant op onze Belgische markt vermoedelijk een vrij zeldzame verschijning blijven.

Prijs
NB

In België, waar de nieuwe regering de tot dusver florerende fleetmarkt een flinke slag heeft toegebracht, zal de Insignia 2.0 CDTI 195 het moeilijk hebben om kopers te vinden. Hij heeft wel nog altijd zijn cilinderinhoud mee voor het fleetsegment (twee liter) en hij kost in identieke uitvoering 'slechts' 2.500 euro meer dan de 2.0 CDTI 160, die tot de komst van deze biturboversie de krachtigste variant was. Opel Belgium zal de CDTI 195 aanbieden in de twee duurste uitvoeringen (Sport en Cosmo), als berline met vier of vijf deuren en als break Sports Tourer, met voor- of vierwielaandrijving en met een manuele zesversnellingsbak of - enkel in combinatie met voorwielaandrijving - een zestrapsautomaat.

Onze testrit met de Sports Tourer 2.0 CDTI 195 4x4 loste de verwachtingen echter niet helemaal in. De biturbodiesel gaf niet de indruk over 195 paarden en 400 Nm te beschikken en om de vaart erin te houden moesten we constant een tandje terugschakelen. Deze vaststelling is des te frappanter omdat de voorwielaangedreven CDTI 195 - op gewone McPhersons vooraan - veel alerter bleek. Aan de versnellingsbakspreiding kan het niet liggen: in het geval van de 4x4 met 195 pk is die onveranderd gebleven ten opzichte van de 4x4 met 160 pk (3,89:1), maar voor de voorwielaangedreven versie werd ze in vergelijking met de voorwielaangedreven 160 pk-versie ingekort van 3,55 tot... 3,89:1.

In Duitsland en in landen waar goed uitgeruste en performante auto's nog populair zijn, hoopt Opel dat de 2.0 CDTI 195 tien procent van de Insignia-verkoop voor zijn rekening zal nemen, wat de Duitse autobouwer in staat moet stellen om zijn plaats in het algemene fleetaanbod beter te behouden. Bij ons zullen eigenaars van de versie met 110, 130 of 160 pk zich kunnen geruststellen met de gedachte dat hun auto zonder opschrift en met uit de flink kluiten gewassen velgen gemakkelijk zou kunnen doorgaan voor deze topversie. Of hoe je een gamma naar boven kunt nivelleren en tegelijk aan downsizing kunt doen...

U kunt de Eerste Test van de Opel Insignia 2.0 CDTI 195 nalezen in AutoGids 844 van 7/3/2012.

In dit artikel : Opel, Opel Insignia

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker