Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche 911 Carrera 4

Precies een jaar na de lancering van de gloednieuwe 911 breidt Porsche het gamma van zowel de coupé als de cabrio uit met een vierwielaangedreven versie, die nog maar eens werd verfijnd.

Prijs
NB

Als er geen logo op zou staan, zou je de 911 Carrera 4 nauwelijks van zijn tweewielaangedreven broer onderscheiden. Alleen als je heel goed kijkt, merk je dat hij een iets dikkere kont heeft. Iets opvallender is de lichtgevende strip die onder de uitschuifbare achterspoiler de achterlichten met elkaar verbindt. Binnenin wordt het nog moeilijker om het verschil tussen twee en vier te merken. Porsche kiest nog steeds voor een directe aandrijving van de achterste wielen.

Tijdens de voorstelling in Oostenrijk waren de weergoden ons gunstig gezind, in die zin dat we de dag koud, vochtig en mistig begonnen. Omstandigheden die om een ei onder het gaspedaal vragen, zeker wanneer er - zoals in onze Carrera 4S - 400 pk onder je rechtervoet zit. De eerste kilometers verliepen dan ook behoedzaam, zodanig zelfs dat we op het scherm de krachtverdeling konden volgen. Wat je wel merkt, is dat de auto nauwelijks van zijn stuk te brengen is. Elke ongewenste reactie wordt geneutraliseerd door de samenwerking tussen de vierwielaandrijving en de stabiliteitscontrole. De elektronica - of beter gezegd het Porsche Transfer Management - detecteert alles en reageert bliksemsnel op de omstandigheden. Een lichte zweem van onderstuur, voelbaar in het stuur, wordt in minder dan een oogwenk geneutraliseerd. Een te enthousiaste rechtervoet wordt functioneel gecounterd.

De nieuwe 911 werd al met complimenten overladen, voor de Carrera 4 (S) kunnen we er alleen maar een schepje bovenop doen. Hij koppelt sportieve prestaties aan een efficiënt en geruststellend weggedrag zonder het sportieve gevoel te verliezen. De vierwielaandrijving maakt de 911 alleen maar nog veelzijdiger. We kunnen enkel bevestigen wat vorig jaar al werd gezegd: hij is opnieuw “nog straffer”.

U kunt de Eerste Test van de Porsche 911 Carrera 4 nalezen in AutoGids 862 van 14/11/2012.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker