Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche 911 GT3

De 911 GT3 is altijd al een echte circuitauto voor op de openbare weg geweest. De nieuwe generatie zit vol moderne technologie, maar blijft qua rijplezier nog altijd dé Porsche bij uitstek.

Prijs
NB

Het gerucht deed vorig jaar nogal wat stof opwaaien in de paddocks en op de bijeenkomsten van gentlemen drivers wereldwijd: de nieuwe 911 GT3 zou geen manuele versnellingsbak meer krijgen. Die informatie werd uiteindelijk bevestigd tijdens het jongste salon van Genève, waar Porsche meteen ook de komst van een systeem van meesturende achterwielen aankondigde. Net als zijn voorgangers ruilt ook de '991' GT3 de relatieve discretie van de 911 Carrera in voor een complete waaier aan aerodynamische hulpmiddelen (vaste achterspoiler, erg geprofileerde bumpers) die volledig gericht zijn op de stabiliteit bij hoge snelheid.

Maar genoeg gepraat. Het is tijd om het beest wakker te maken. Een draai aan de sleutel en met een hels uitlaatlawaai komt de zescilinder-boxer onmiddellijk tot leven. De karaktervolle 3.8 is dus uniek in zijn genre. Het is het soort krachtbron dat direct de emoties prikkelt. De motor hangt ongelofelijk aan het gas en vraagt niet liever dan in de toeren te klimmen en de naald van de toerenteller tot het maximum te drijven. Boven 7.000 o/m is het pure extase, een concert van brullende zuigers dat je kippenvel bezorgt en de omgeving in rep en roer zet. De minste rechte lijn is een goed excuus voor meer... Bij 9.000 o/m is het tijd om op te schakelen. Een tikje tegen de rechterspatel (aan het stuur) en je bent vertrokken voor nog een shot. Met je hoofd tegen de rugleuning trekt het landschap in sneltreinvaart voorbij. We jagen de PDK door al zijn versnellingen en - in alle eerlijkheid - de goede oude versnellingspook - waarvan we nochtans dachten dat hij er voor eeuwig zou bijhoren - zijn we al vergeten...

Net als zijn voorgangers verlegt de Porsche 911 '991' GT3 de grenzen qua dynamische efficiëntie en prestaties. Hij is volledig gericht op rij- en circuitplezier en heeft nog altijd zijn plaats in de (droom) garage van de liefhebbers van echte sportievelingen.

U kunt de Eerste Test van de Porsche 911 GT3 nalezen in AutoGids 881 van 7/8/2013.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker