Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche 911 Targa GTS: grondraket

In 1965 onthulde Porsche de eerste 911 Targa. Vijftig jaar later wordt dat gevierd door aan de huidige generatie het sportieve achtervoegsel GTS te geven. Een pure marketingstunt of een echte evolutie?

Prijs
NB

Het concept

Vijftig jaar geleden werden de constructeurs geconfronteerd met een vijandige stemming ten opzichte van de cabrio's die ze ontwikkelden. De veiligheid daarvan werd immers in vraag gesteld als gevolg van het gebrek aan een rolbeugel, die nochtans cruciaal is bij een koprol. Porsche diende de klagers van repliek door de 911 Targa te ontwikkelen en op de markt te brengen. Op dat moment was men zich bij het merk uit Zuffenhausen wellicht geenszins bewust van het feit dat daarmee een iconisch model tot stand was gekomen dat vijftig jaar later nog steeds aandacht zou trekken. Vandaag viert Porsche deze beroemde verjaardag met een GTS-afgeleide.

Wat er verandert

Naast de elementen die specifiek zijn voor het Gran Turismo Sport-gamma, neemt de Targa GTS heel wat over van de S. Te beginnen met de motor, de zescilinder-boxer met een cilinderinhoud van 3,8 liter. Gezien het exclusieve karakter van het model monteert Stuttgart echter standaard de kit X51 die als optie wordt aangeboden op de S. Het gaat om een vermogensupgrade waarbij de nokkenassen, de cilinderkoppen en de inlaat werden herwerkt. Het resultaat is een vermogenswinst van 30 pk in vergelijking met de basismotor, die al 400 pk sterk is. Het maximumvermogen komt wel iets later vrij (bij 7.500 o/m, tegenover bij 7.400 o/m in het geval van de S). Het maximumkoppel verandert niet (440 Nm), maar is eveneens een tikkeltje later beschikbaar (bij 5.750 in plaats van bij 5.600 o/m). Vooraan onderscheidt de GTS zich met zijn herwerkte spoiler (die garant staat voor een betere stroomlijn), zijn bixenonkoplampen met zwarte achtergrond en zijn specifieke buitenspiegels. Ook de wielen verschillen, want de Targa GTS krijgt standaard twintigduimers. In het interieur wordt het leder vervangen door alcantara, om het exclusieve karakter van de auto kracht bij te zetten. Nog standaard heeft deze 911 recht op het Sport Chrono Pakket en een sportuitlaat. Verder is het onderstel met 10 millimeter verlaagd, terwijl de motor en versnellingsbak bedacht zijn met een specifieke sturing.

Hoe rijdt hij?

Met de Targa GTS, die even makkelijk is om mee te rijden op de openbare weg als om te besturen op een circuit, bevestigt Porsche nog maar eens zijn leiderschap op het vlak van veelzijdigheid. De afstelling van de gestuurde ophanging PASM laat geen twijfel bestaan over waar de auto zich het meest thuis voelt: op circuit. Het onderstel van de GTS, dat daar wel erg levendig uit de hoek komt, blijft echter ook erg stug op de gewone weg (zelfs met de ophanging in de Comfort-stand). Dat is ook weinig verrassend, want het was wel degelijk de bedoeling van Porsche om van de 911 GTS de meest radicale Porsche voor de openbare weg te maken (met uitzondering misschien van de Turbo). Radicaal is de 991 ook met zijn hoogtoerigere motor. De GTS is dus een alternatief voor klanten die zouden twijfelen tussen een 911 S en een GT3. Met zijn standaard vierwielaandrijving en de verstevigingen aan zijn bodemstructuur zet de 911 Targa GTS 1.560 kilo op de weegschaal, 135 kilo meer dan een Carrera 2 GTS. Maar zowel op de weg als op circuit wordt dat meergewicht uitgevlakt door de PASM-ophanging die standaard wordt gemonteerd op de GTS. Met de launch control-functie ingeschakeld verandert de Targa GTS met de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling PDK in een echte grondraket en trekt hij in 4,3 seconden op van 0 naar 100 km/h. Met de manuele versnellingsbak doet hij er vier tienden van een seconde langer over. Straffe prestaties voor een cabrio...

Budget/uitrusting

Met de manuele versnellingsbak heeft de Targa GTS een basisprijs van 140.965 euro. De versie met PDK-bak kost minstens 145.490 euro. Dat is 12.584 euro meer dan een Targa 4S. Dat prijsverschil is echter te rechtvaardigen als je weet dat alleen al de optie X51 (de motortuning die zorgt voor de 30 pk extra) 15.125 euro kost. In feite kun je een Targa 4S configureren met alle basiselementen van de GTS, maar die zou dan 154.210 euro kosten. Als je een Targa GTS koopt, koop je dus een beter uitgeruste en exclusievere 4S die wel eens verzamelobject zou kunnen worden.

Concurrentie

Met zijn atypische rolbeugel, zijn onmiskenbare look en het onthutsende gemak waarmee je het dak wegtovert, heeft de 911 Targa niet echt rivalen op zijn maat. Een Lotus Exige S? Die is wel erg levendig, maar de Engelsman zit niet in dezelfde vermogenscategorie, biedt niet dezelfde veelzijdigheid en is zeker niet zo goed afgewerkt.

Ons verdict

Met de Targa GTS maakt Porsche zijn open 911 wat radicaler en plakt de constructeur een naam op een auto die uiteindelijk maar een model met standaard een reeks opties is. Maakt dat van de 911 Targa GTS een marketingslachtoffer? Misschien wel, maar wat dan nog...?

Technische fiche

Motor: 6-cilinder-boxer
Vermogen: 430 pk bij 7.500 o/m
Koppel: 440 Nm bij 5.750 o/m
0,100 km/h: 4,3 seconden (PDK)
Topsnelheid: 301 km/h (PDK)
Normverbruik: 9,2 l/100 km (PDK)
CO2-uitstoot: niet bekend
Basisprijs: € 145.490 (PDK)

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker