Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Cayenne S Diesel

Volgens Porsche koppelt de Cayenne Diesel met zijn V6 een topverbruik aan interessante prestaties, terwijl de S Diesel met zijn V8 topprestaties aan een interessant verbruik koppelt.

Prijs
NB

Onder de motorkap van de Porsche Cayenne ligt eindelijk een V8-turbodiesel, meer bepaald de 4.2 die we al kennen van bij Audi en Volkswagen. Door de druk van de twee turboladers met variabele geometrie te verhogen tot 2,9 bar is de Porsche-versie opgevoerd tot 382 pk en 850 Nm. Een geherprogrammeerd motormanagement, dat de druk, volumes en tijden van de inspuiting beter controleert, elimineert de typische verbrandingseigenschappen van een dieselmotor, zodat vibraties en vervelend gepingel bijna volledig verdwenen zijn. In de plaats daarvan hoor je een diepe bas, die meer aan de andere V8-motoren van Porsche dan aan een dieselmotor doet denken.

Ook de acceleratie doet je bij momenten vermoeden dat je in een Cayenne Turbo zit. De reactie van de motor op het gaspedaal is direct en de achttrapsautomaat Tiptronic S past zich perfect aan de rechtervoet van de bestuurder aan. Bij een snelle duw op het gaspedaal schakelt de bak meteen in dynamische modus en wanneer de voet vlug van het gas wordt weggenomen, verhindert de elektronica ongewenst opschakelen. Het rijplezier achter het stuur van de Cayenne S Diesel komt dan ook dichter in de buurt van wat je ervaart in de Turbo dan in de V6-diesel. Dat vergoelijkt misschien het prijsverschil van bijna 16.000 euro tussen de twee zelfontbranders...

De Cayenne S Diesel is zonder twijfel een interessante aanvulling van het gamma. Maar hij is meer dan een krachtigere dieselversie. Hij is misschien iets minder van de pot gerukt dan de Cayenne Turbo, maar dat redelijke trekje maakt hem eens zo aantrekkelijk voor de kilometervreter. Misschien is dit wel de beste Cayenne.

U kunt de Eerste Test van de Porsche Cayenne S Diesel nalezen in AutoGids 862 van 14/11/2012.

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker