Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Cayenne S E-Hybrid

De hybrideversie van de Porsche Cayenne kan voortaan aan het stopcontact worden opgeladen. Daarmee stoot hij niet alleen beduidend minder CO2 uit, maar werd hij ook nog eens sneller...

Prijs
NB

Porsches plug-inhybrideverhaal is een trilogie geworden, want na de Panamera S E-Hybrid en de 918 Spyder staat Stuttgart nu klaar met de Cayenne S E-Hybrid. Net zoals de Panamera maakt de Cayenne van zijn midlifefacelift gebruik om een pluginversie te lanceren van zijn hybridevariant, zodat de S Hybrid een S E-Hybrid wordt. De verbrandingsmotor, een 3.0-V6 met compressor en directe injectie (333 pk bij 5.500 o/m), verandert niet bij deze overstap, maar het vermogen van de elektromotor is verdubbeld (van 47 naar 95 pk), zonder dat het koppel spectaculair toenam (310 in plaats van 300 Nm). De batterij, die niet langer enkel rijdend wordt herladen, maar ook aan het stopcontact, is geen NiMH-exemplaar meer, maar wel een lithium-ionaccu. Die laat het zuiver elektrische rijbereik toenemen van 2 à 3 kilometer naar 18 à 36 kilometer.

Omdat het om een hybride gaat, hoort ook de mogelijkheid om weinig te verbruiken bij zijn prestatiepalet, net zoals de capaciteit om een dertigtal kilometer zuiver elektrisch te rijden. Deze eerste test van beide plug-inhybride Porsches beperkte zich dus tot twee zuinigheidsritten van zo'n 55 kilometer, waarvan één aan het stuur van de ondertussen bekende Panamera. Tijdens een parcours in de minder gunstige stadsrand met een gedeeltelijk ontladen batterij (14 kilometer rijbereik volgens de boordcomputer) liet de berline een gemiddelde optekenen van 3,6 l/100 km bij een gemiddelde snelheid van 49 km/h. De Cayenne van zijn kant heeft ons niet teleurgesteld, want hij kwam toe met 2,7 l/100 km bij een gemiddelde van 47 km/h, weliswaar over een parcours dat makkelijker was dan dat met de Panamera.

Meer nog dan de Panamera en de andere stekkerhybrides van het luxesegment in hun eigen modellenfamilie vormt de Cayenne S E-Hybrid een echt alternatief voor de conventionele S-versies op benzine en diesel. Hij kost namelijk ongeveer evenveel, maar presteert ook even goed en biedt minstens evenveel rijplezier, terwijl hij je als bonus een schoon geweten biedt.

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Passat nalezen in AutoGids 914 van 12/11/2014.

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars