Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Fluence Z.E.

Nadat 'partner in crime' Nissan enkele maanden terug zijn Leaf lanceerde, brengt Renault zijn eerste elektrische berline uit: de Fluence Z.E. Vindt de grijze muis hiermee meer aantrek?

Prijs
NB

Met zijn lengte van 4,75 meter is de Fluence Z.E. niet alleen zomaar eventjes 30 centimeter langer dan een Nissan Leaf, maar ook 13 centimeter langer dan een normale Fluence met verbrandingsmotor. Die groei zit hem voor de volle honderd procent achter de achterwielen (de wielbasis blijft dus dezelfde), omdat Renault de binnenruimte wilde behouden en tegelijk de (rechtopstaande) batterij moest integreren en toch nog ietwat laadvolume wilde overhouden (317 liter, plus 23 liter aan opbergvakken in het interieur). Het resultaat is een Fluence die gestrekter oogt, waarvan de flanken en neus- en achterpartij lichtjes hertekend werden en die een duidelijk langere achteroverhang heeft. Om hem verder te onderscheiden van de normale Fluence-versies zien we op de Z.E. enkele typische kenmerken van Renaults elektrische auto's terugkeren, waaronder de blauwige accenten, onder meer rond de koplampen en achterlichten.

In de omgeving van Lissabon en bij een buitentemperatuur van zowat 30 graden Celsius (ook in Portugal verraste de nazomer) reden wij zo'n tachtig kilometer dwars door de stad en daarna langs de kust naar Cascais, zelfs via een stukje autoweg (een terrein waarop elektrische auto's niet zo tuk zijn). Het verkeer was relatief druk en na de rit werd ons elektriciteitsverbruik gemeten. We kwamen uit op een reëel rijbereik van 135 kilometer in dagelijkse (drukke) verkeersomstandigheden. Onze rijstijl daarbij was vlot, maar zonder overbodige 'macho' acceleraties. De Fluence Z.E. rijdt bovenal comfortabel en zacht, uiteraard erg geruisloos, op een lichte zoemtoon na. Het stuur is wel wat licht en vaag naar onze normen. Door de andere gewichtsverdeling vertoont deze elektrische variant een niet meer zo 'neuszware', onderstuurde wegligging.

Als model is de Renault Fluence in ons land geen groot verkoopsucces, gewoon omdat een drievolumer hier in dit segment niet zo gesmaakt wordt. De elektrische uitvoering heeft bijkomende troeven die hem - vooral voor de fleetmarkt - aantrekkelijk kan maken. Renault mikt dan ook in eerste instantie op die doelgroep. In elektrische aandrijving geïnteresseerde particulieren kunnen misschien best nog even wachten tot de veel kwieker ogende en meer compacte Zoë Z.E. - een vijfdeurshatchback - eraan komt, in 2012.

In dit artikel : Renault, Renault Fluence

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars