Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Mégane

De derde generatie van de Renault Mégane zit halverwege in zijn carrière. Hij onderging een facelift die uiterlijk beperkt blijft, maar heel wat nieuwigheden meebrengt op motorvlak.

Prijs
NB

De nieuwe versie onderscheidt zich door een aantal kleine uiterlijke aanpassingen, maar de belangrijkste veranderingen vonden plaats onder de motorkap. Zo maakt de 1.6 dCi met 130 pk, die vorig jaar debuteerde in de eenvolumer (Grand) Scénic, nu ook zijn opwachting in de Mégane. Deze motor, de eerste telg van de Energy-familie, kan een normverbruik voorleggen dat twintig procent lager ligt dan dat van de 1.9 dCi die hij vervangt. Zijn technologiepakket wordt overgenomen door de beproefde 1.5 dCi 110. Naast het feit dat het motorgeluid in het interieur met 3 decibel werd teruggedrongen, kan de Mégane met de 1.5 dCi de laagste CO2-normuitstoot voor een diesel in deze categorie naar voren schuiven: 90 g/ km, wat overeenkomt met een verbruik van 3,5 liter per 100 kilometer.

Een andere revolutie is dat de 1.2 TCE als eerste drukgevoede benzinemotor van het merk een directe injectie krijgt. Er is geen enkele reden om het vermogen hoog in de toeren te gaan zoeken, aangezien negentig procent van het koppel (171 Nm) al beschikbaar is bij 1.500 o/m. Aangezien hij behoort tot de Energy-familie, kan de 1.2 TCE eveneens rekenen op een aantal maatregelen die het verbruik moeten laten dalen. De Mégane RS ten slotte is nu standaard uitgerust met de upgrade die tot op heden voorbehouden was aan de beperkte reeks Trophy. Dankzij die ingreep kan de sportieve middenklasser het volledige potentieel van de 2.0 TCE benutten en ziet hij zijn vermogen en koppel met 15 pk en 20 Nm stijgen, tot respectievelijk 265 pk en 360 Nm.

Zonder drastisch van look te veranderen werd de Mégane geactualiseerd dankzij een herzien en verbeterd motoraanbod. Jammer echter dat de gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling EDC enkel beschikbaar is met de 1.5 dCi 110. Want hij is dan misschien niet in staat het koppel van de 1.6 dCi te verwerken, hij zou wel perfect passen bij de veelbelovende 1.2 TCE met directe injectie. Iets voor binnenkort?

U kunt de Eerste Test van de Renault Mégane nalezen in AutoGids 847 van 18/4/2012.

In dit artikel : Renault, Renault Mégane

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker