Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Skoda Fabia

Halverwege in zijn carrière krijgt de Skoda Fabia een update. De TDI's schakelen over op common rail en bij de benzines doet de 1.2 TSI zijn intrede, in combinatie met een bescheiden facelift.

Prijs
NB

Op de automarkt bedraagt de gemiddelde levenscyclus van een model tegenwoordig zo'n zeven jaar. De in 2007 gelanceerde Fabia zit dus dit jaar bijna in de helft van zijn carrière. Belangrijker dan het licht opgefriste snoetje van de Fabia is dat het motorgamma grondig werd vernieuwd. Aan benzinezijde maken naast de twee 1.2-driecilinders (60 en 70 pk) en de atmosferische 1.4 (86 pk) twee nieuwe, drukgevoede 1.2 TSI-viercilinders hun opwachting, met 86 of met 105 pk. Aan dieselzijde vond ronduit een revolutie plaats. De onbehouwen TDI's met pompinjectoren maken allemaal plaats voor nieuwe commonrailmotoren, de volledig nieuwe driecilinder-1.2 TDI van 75 pk op kop. Die moet in ons land met zijn lage CO2-uitstoot de premiejagers aantrekken.

Eén kennismakingsrit met een 1.2 TSI 105 met DSG-versnellingsbak en we waren verkocht, doordat die tegelijk krachtig uit de hoek komt en soepel herneemt. Bij de diesels zijn de 1.6 TDI 75 of 90 aanraders, terwijl de meest veeleisende bestuurders nog altijd kunnen kiezen voor de 105 pkversie, die erg op zijn gemak is in de 'kleine' Fabia. Ook de 1.2 TDI is niet onverdienstelijk, al moet je hem vooral nemen voor wat hij is, namelijk een kleine, zuinige en fi scaal vriendelijke motor met een lage uitstoot. Hij is ongelofelijk soepel bij lage toeren (hij herneemt zonder morren van bij 1.200 o/m) en drijft de Fabia op zijn eigen tempo aan, langzaam maar zeker.

De schuchtere stijlevolutie van de Fabia was vooral een aanleiding om het motorgamma te updaten. Met niet minder dan zes nieuwe krachtbronnen zal de veelzijdige Skoda zijn positie in de categorie zeker kunnen handhaven. En dankzij de 1.2 TDI treedt hij ook toe tot het selecte clubje van auto's die in aanmerking komen voor de overheidspremie van vijftien procent, wat de verkoop waarschijnlijk alleen maar goed zal doen.
 

In dit artikel : Skoda, Skoda Fabia

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker