Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Golf BlueMotion

De eerste Volkswagen Golf BlueMotion heeft de staat heel wat CO2-premies gekost. Ondanks het einde van die stimuli pakt de nieuwe generatie opnieuw uit met een opmerkelijk lage CO2-uitstoot.

Prijs
NB

Meer dan de steeds hogere brandstofprijzen hebben de belastingstelsels op basis van de CO2-uitstoot de constructeurs ertoe aangezet om de milieuimpact van hun modellen met zoveel mogelijk grammen CO2 te verkleinen. Als pionier heeft de Golf BlueMotion zich in 2007 perfect aangepast om ten volle te kunnen profiteren van de fiscale stimuli die werden uitgewerkt om het automobielpark te vernieuwen met 'schone' voertuigen. Deze ultieme spaardiesel pakt nu uit met een CO2-uitstoot die bijzonder laag is: 85 g/km, wat overeenkomt met een normverbruik van 3,2 l/100 km. Dat is 0,6 liter en 14 gram beter dan het beste resultaat dat de Golf VI en VII ooit hebben weten te behalen.

De commonraildiesel heeft nog altijd een cilinderinhoud van 1,6 liter, maar is van een nieuwe generatie. Hij ontwikkelt voortaan 110 pk (tegenover 105 pk voordien) en 250 Nm en heeft zijn oude versnellingsbak met vijf verhoudingen ingeruild voor een zesbak. Die laatste draait in olie met een lagere viscositeit, om de interne wrijving te verminderen, maar kreeg bovenal een spreiding die beter bij de TDI lijkt te passen. De Golf VII BlueMotion is bovendien niet alleen een vijftigtal kilo lichter dan zijn voorganger (1.265 kilo tegenover 1.314), hij is ook gestroomlijnder, met een Cx van 0,27 tegenover 0,30. Daardoor trekt hij nu in 10,5 seconden op van 0 tot 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 200 km/h.

De Golf VII BlueMotion is lichter en gestroomlijnder dan zijn voorganger, maar pakt ook uit met een geoptimaliseerd aandrijfgeheel en uitrusting die hij vroeger aan zich voorbij moest laten gaan om zijn verbruik binnen de perken te houden. Alleen een trekhaak behoort nog steeds niet tot de mogelijkheden...

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Golf BlueMotion nalezen in AutoGids 881 van 7/8/2013.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker