Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Golf Cabriolet R

Met zijn tweeliter-turbo van 265 pk biedt Volkswagen met de Golf Cabriolet R een open super-GTI aan, die onnavolgbare prestaties neerzet, maar tegelijk nog steeds ongelooflijk veelzijdig blijft.

Prijs
NB

Net als bij de GTI is het recept eenvoudig: je neemt een Golf R - generatie VI dus - je haalt er het dak af en je vervangt dat door drie lagen stof op een geautomatiseerd frame, je voegt enkele verstevigingen toe voor de stijfheid van het chassis en voilà, klaar is kees. Of toch bijna... De krachtigste Golf doet normaal sowieso een beroep op vierwielaandrijving. Want de berline heeft natuurlijk geen kap die moet kunnen worden weggeborgen, en door zijn kleinere koffer en laadopening kon de Cabriolet geen plaats meer bieden aan de achteras met differentieel en overbrengingsassen. Dat alles zou de bagageruimte tot niets hebben herleid.

Op de bochtige en fors beschadigde wegdekken van het binnenland boven Nice voelden we ons soms merkwaardig genoeg meer op ons gemak om stevig door te rijden met het DCC in de Comfort-stand. Je hebt dan een beter absorberend chassis onder je zitvlak, dat minder springerig wordt onder belasting en doorgaans meer trekkracht biedt...Die trekkracht blijft echter de zwakke plek van deze opgedreven Golf Cabriolet, vooral dan op vochtige of vettige wegen. En hoewel de remmen (die ook zijn overgenomen van de Scirocco R) nog steeds ruim bemeten zijn, moet je toch onthouden dat de Golf Cabriolet R een dikke 1.600 kilo in de weegschaal legt, wat onverbiddelijk de limiet zal bepalen op het scherp van de snee.

Vier zitplaatsen die (in minder dan tien seconden) in de open lucht worden gezet, de binnenruimte van een middenklasser, de sportieve kenmerken en prestaties van een super-GTI en een uitgebreide standaarduitrusting: de Golf Cabriolet R is de perfecte open auto voor levensgenieters die ongevoelig zijn voor luxe of vertoon. Want in tegenstelling tot sommige dikke coupés met een edele stamboom, laat hij zich overal en in alle weersomstandigheden appreciëren.

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Golf Cabriolet R nalezen in AutoGids 870 van 6/3/2013.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars