Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Golf GTE

Van de erg conservatieve VW Golf bestond al een elektrische versie. Vandaag wordt het gamma uitgebreid met een plug-inhybridevariant die het leven door een blauwe sportbril ziet: de GTE.

Prijs
NB

De Golf GTE is het derde hybride model van Volkswagen, maar wel het eerste met een aan een stopcontact herlaadbare batterij. Volkswagen aarzelt met zijn gloednieuwe Golf GTE niet om het over sportiviteit te hebben omdat zijn 1.4 TSI (150 pk, 250 Nm) in combinatie met de elektromotor (102 pk, 170 Nm) een gecumuleerd vermogen respectievelijk koppel levert van 204 pk en 350 Nm. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/h in 7,6 seconden en haalt hij een topsnelheid van 222 km/h. Hij vertrekt standaard in zuiver elektrische modus. Wanneer de lithium-ionbatterij volledig is opgeladen, biedt de auto een theoretisch rijbereik van 50 kilometer en haalt hij tot 130 km/h. Anderzijds kan de elektromotor ook de verbrandingsmotor ontlasten en zo het maximale rijbereik naar 940 kilometer.

Een tweede motor, een batterij, een vermogenseenheid, al die zaken wegen aardig wat. 300 kilo om precies te zijn (in vergelijking met de 1.4 TSI), wat het totale gewicht van de GTE op 1.599 kilo brengt. In de praktijk blijkt de GTE niet al te veel te lijden onder zijn extra kilo's en toont hij zich zelfs dynamisch. Zijn voortrein blijft licht en legt de onderstuurgrenzen erg ver, wat sportieve bestuurders op prijs zullen stellen. Maar enige nuance is geboden. De GTE mag dan wel lovenswaardige prestatiecijfers neerzetten voor een hybride, hij biedt nog niet de punch van de 2.0-turbo van de GTI, zelfs niet wanneer de 1.4 TSI wordt ondersteund door de elektromotor. In het beste geval komt hij in de buurt van de GTD, terwijl hij aangenamer klinkt. Maar om eerlijk te zijn laat de GTE zich nog het meest smaken in de stilte van de volledig elektrische stand.

Omdat hij met zoveel brio prestaties met ecologie weet te rijmen, is de Volkswagen Golf GTE niet meer of minder dan een van de meest overtuigende plug-inhybrides van het moment. Al heeft die technologie wel zijn prijs: afgaande op het tarief dat VW op de Duitse markt hanteert, moet je rekenen op ongeveer 37.000 euro.

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Golf GTE nalezen in AutoGids 911 van 1/10/2014.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker