Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Golf GTI

De zevende generatie van de Volkswagen Golf GTI is nog altijd even veelzijdig, maar bestaat nu ook in een radicalere Performance-afgeleide, met 10 pk extra en een actief sperdifferentieel.

Prijs
NB

Voortaan bestaan er twee Golf GTI's: de gewone, met 220 pk (tegenover 211 vroeger), en de Performance-afgeleide, waarin de nieuwe tweeliter-TSI werd opgekieteld tot 230 pk. Maar bovenal is deze radicalere versie uitgerust met een actief sperdifferentieel, dat werd ontwikkeld door de Zweedse specialist Haldex. Maar dat is niet de enige evolutie. Beide versies - de gewone en de Performance - kregen een directere tandheugel voor de stuurinrichting: de overbrengingsverhouding evolueert van 15:1 voor een klassieke Golf naar 14,1:1 hier... tenminste in de rechtuitstand, want de tandheugel is nu ook variabel. Dat vergroot de levendigheid van het model in bochten en maakt tegelijk dat je minder stuurbewegingen moet uitvoeren (2,1 omwentelingen van aanslag tot aanslag in plaats van 2,8).

Met zijn directere stuur - waarvan de respons ondanks de variabele tandheugel nog altijd lineair en natuurlijk is - en de ronduit efficiënte schokdemping komt de gewone GTI al schitterend voor de dag: hij laat zich zuiver mennen en rijdt levendiger, maar nog altijd getrouw, wat het rijplezier gevoelig vergroot, ook al blijft zijn achtertrein onverbiddelijk aan de grond gekleefd en treden op het scherp van de snee geregeld trekkrachtverliezen op. Dat geldt echter voor de klassieke versie. Als je voor de Performance kiest, is het een heel andere zaak. Het differentieel maakt in dat geval onverbiddelijk komaf met doorslippende wielen en zet ook de onderstuurneigingen van het model recht.

De zevende Golf GTI speelt iets klaar wat het vorige model niet gelukt is: hij behoudt een reële alledaagse veelzijdigheid, maar is nu ook een echte sportieveling - zeker in Performance-livrei. Een mooie evolutie, al brengt ze ook een flinke prijsstijging met zich mee, die deze iconische VW nu duurder maakt dan zijn nochtans krachtiger rivalen (Renault Mégane RS, Ford Focus ST).

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen Golf GTI nalezen in AutoGids 876 van 29/5/2013.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker