Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen XL1

In de marge van het salon van Genève konden wij al even kennismaken met de opvallende Volkswagen XL1, een erg bijzondere auto die een statement wil zijn op verschillende vlakken.

Op een druilerige namiddag rijden we naar Nyon (Zwitserland), van waaruit we een testrit met de XL1 zullen uitvoeren, richting Rolle. De dertien auto's die ter beschikking staan, hebben het weekend ervoor een testrit van meer dan tweehonderd kilometer afgelegd, van Lu¨zern naar Genève via een paar bergpassen, om het reële verbruik in te schatten. De besten haalden minder dan anderhalve liter per honderd kilometer. “Gebuisd”, horen we u al roepen, “dit is geen eenliterauto”. Weet dan dat elk normverbruik niet geheel gelijkloopt met het reële verbruik.

Instappen vergt wat acrobatie: je moet onder de naar boven scharnierende deur door en zit heel erg laag, in een goed steunend en voldoende regelbaar kuipje. Onze bijrijder/bewaarengel geeft nog enkele instructies, maar in feite laat deze laagvlieger zich op dezelfde wijze besturen als een normale auto. Aan de twee schermpjes in de deuren (in plaats van buitenspiegels) ben je sneller gewend dan aan de extreem lage zitpositie. De acceleratie in louter elektrische modus is ogenblikkelijk. Op de landwegen op weg naar de snelweg oogsten we heel wat aandacht. Op de snelweg schakelen we over op de verbrandingsmotor. De kleine, koud gestarte tweecilinder hoest en rochelt zich eerst even op gang, maar na een paar kilometer gaat het al veel beter en valt zijn geluidsproductie (hij zit achter ons) haast helemaal weg.

Met een productie van (voorlopig?) 250 exemplaren wordt deze XL1 geen verkoopshit, wat ook de vraagprijs moge wezen (die is nog niet bekend). Zonder twijfel vindt VW wel voldoende mensen die met iets heel exclusief willen rondbollen en daar de nadelen bij willen nemen: twee plaatsen, een acrobatische in- en uitstap, een wat lichte afwerking en nauwelijks kofferruimte. Rationeel is de keuze dus niet, maar het statement is wel duidelijk gemaakt: ik ga de planeet redden en ik rij in iets heel exclusief. Er zijn er die voor minder overstag gaan. Op langere termijn juichen we toe dat de geavanceerde techniek zich langzaam in andere, normalere VW-producten zal doorzetten.

U kunt de Eerste Test van de Volkswagen XL1 nalezen in AutoGids 871 van 20/3/2013.

In dit artikel : Volkswagen

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars