Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 420d

Na de BMW 3-Reeks berline en Touring is het de beurt aan de Coupé. Alleen heet die voortaan 4-Reeks, waarmee hij claimt meer te zijn dan gewoon een 3-Reeks-afgeleide. Terecht of pure marketing?

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

De 4-Reeks Coupé mag dan wel afstand willen nemen van de 3-Reeks, op technisch vlak blijft hij ermee verwant. Om te beginnen omdat hij er de productielijn mee deelt, in Mu¨nchen, en verder omdat hij er nog altijd het platform én de wielbasis van overneemt (2,81 meter, 5 centimeter meer dan die van wijlen de 3-Reeks Coupé). Om zich te onderscheiden mikt de 4-Reeks dan ook vooral op zijn persoonlijkheid, die dynamischer en exclusiever is dan die van de 3-Reeks. Een gewaagde gok, maar we moeten vaststellen dat BMW heel wat in het werk heeft gesteld om zijn doel te bereiken. Zo is het koetswerk volledig specifiek voor de coupé (op de lange motorkap van aluminium na, die identiek is aan die van de berline en de break) en vertoont het heel andere proporties. Visueel geeft dat een heel verschil en is het resultaat een gedrongen en atletisch silhouet, een indruk die nog wordt versterkt doordat de 4-Reeks standaard van de band rolt met het met 10 millimeter verlaagde sportonderstel van de 3-Reeks, waarmee de 4 Coupé het laagste zwaartepunt van heel het BMW-gamma kan voorleggen (49,8 centimeter). Dat klinkt veelbelovend... Technisch gezien onderging de 4-Reeks Coupé eveneens enkele aanpassingen die hem een dynamischer karakter moeten geven. Zo geniet zijn ophanging specifieke afstellingen, maar werd ook het ontwerp van de voor- en achtertrein aangepast. De motoren zijn daarentegen die van de 3-Reeks.

  • Erg geslaagde en tijdloze lijn
  • Verbluffende verhouding prestaties-verbruik
  • Proactieve achttrapsautomaat
  • Nauwkeurig en levendig weggedrag (met opties)
  • Afwerkingskwaliteit, look
  • Ruime achterste zitplaatsen
  • Ontoereikende schokdemping
  • Gebrekkige steun basisstoelen
  • Beperkte hoofdruimte achterin
  • Dure opties

In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker