Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi

De Tourneo Courier is misschien minder origineel dan de compacte eenvolumer B-Max, maar Ford gaf hem wel de juiste ingrediënten om het te maken in het segment van de compacte bestelbreaks.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

Net zoals de Fiesta, de B-Max en de EcoSport rust de Tourneo Courier op het Global B-platform van Ford. Hij behoudt trouwens dezelfde wielbasis als die eerste twee (2.489 millimeter) en zijn ophanging gebruikt een beproefde architectuur: pseudo-McPhersons vooraan en een torsiestang achteraan. Qua absolute lengte is de bestelbreak korter dan de EcoSport, maar wel bijna tien centimeter langer dan de B-Max. Merkwaardig genoeg is hij ook veel hoger dan de SUV (1,72 meter tegenover 1,66 meter). Onder de motorkap lijkt Ford het voorzichtig aan te pakken, met een aanbod dat veel beperkter is dan in de Fiesta en de B-Max. Op benzinevlak maakt de Tourneo Courier gebruik van één enkele motor, de tegenwoordig onvermijdelijke 1.0 EcoBoost in zijn versie met 100 pk. De compacte bestelbreak heeft dus geen recht op de versie met 120 of 125 pk, wat jammer is voor een auto die is bedoeld om volgeladen mee op vakantie te vertrekken. Op dieselvlak kan de klant kiezen tussen een 1.5 met 75 pk en de 1.6 met 95 pk uit onze testauto. Het is wellicht slechts toeval, maar net zoals de Bipper, Nemo en Qubo wordt de Tourneo Courier geassembleerd in Turkije, en niet in Roemenië, zoals de B-Max.

Aandrijfgeheel: 122/160

De 1.6 TDCi in zijn versie met 95 pk en 215 Nm is een oordeelkundige keuze in het geval van de Tourneo Courier. Hij is voldoende krachtig, elastisch en zuinig en vraagt enkel dat je met de versnellingspook speelt om de auto weer op dreef te krijgen bij het hernemen of het inhalen. Er is geen zesde versnelling of automatisch alternatief, maar de motor is aangenaam om mee te rijden, zolang je hem niet te ver opjaagt, want dan protesteert hij met veel lawaai.

Wegligging: 118/160

Ford slaagde er efficiënt in om de koets van de kleine Tourneo voldoende stijf te maken, vooral door voor meer dan 50 procent een beroep te doen op staal met een hoge weerstand bij de samenstelling van zijn structuur. Door gebruik te maken van de ophanging van de B-Max en dus ook van die van een Fiesta onderscheidt hij zich met een erg personenwagenachtige weggedrag dat ver verwijderd is van dat van de typische bestelwagen. Hij zet je soms zelfs aan tot een dynamische rijstijl.

Veiligheid: 144/200

Net als de B-Max biedt de Tourneo Courier onder meer ABS, een stabiliteitscontrole, een wegrijhulp voor op hellingen en een bandendrukcontrole. De standaard zes plofkussens kunnen als optie worden aangevuld met een knieairbag voor de bestuurder. De bestelbreak is echter niet verkrijgbaar met het Active City Stop. Dat compenseert hij gedeeltelijk met een stabiliteitscontrole voor aanhangers (in combinatie met een trekhaak). Van Euro-NCAP kreeg de kleine Tourneo vier sterren.

Comfort: 153/200

De Tourneo Courier dankt zijn comfortniveau in de eerste plaats aan zijn kwalitatieve ophanging, die hij van de Fiesta, B-Max en Ecosport heeft geërfd. Verder zijn de voorstoelen aangenaam zit je goed, maar de achterbank is wat dun voor lange afstanden. De achterpassagiers genieten daarentegen heel wat ruimte en twee volwassenen en een kind zullen er volledig op hun gemak zijn. De geluiddemping is verzorgd, of toch in elk geval voor een auto met de volumes van een bestelwagen.

Functionaliteit: 133/160

De twee schuifdeuren en de enorme kofferklep maken dat de grote beschikbare ruimte gemakkelijk kan worden benut. Dankzij de hoedenplank kun je fragiele voorwerpen van de rest van de lading scheiden, boven je hoofd vind je een opbergcompartiment en de klaptafeltjes zullen kinderen en pubers blij maken. De achterbank laat zich tegen de rug van de voorstoelen opklappen, maar je kunt ze niet verwijderen, wat minder praktisch is bij 'uitzonderlijk vervoer'.

Budget: 89/120

De Tourneo Courier 1.6 TDCi Titanium is niet bepaald goedkoop, maar schuift een behoorlijk verleidelijke verhouding prijs-kwaliteit naar voren. Hij kost 1.900 euro minder dan een vergelijkbare Tourneo Connect, wat klanten aan het twijfelen kan brengen die kijken naar de verhouding prijs-afmetingen, en zo'n 2.000 euro minder dan een B-Max, die innovatiever is maar kleiner. Het onderhoudsinterval bedraagt 30.000 kilometer, 10.000 kilometer meer dan voor de Fiesta, B-Max en EcoSport.

Besluit: 759/1000

De 'baby-Tourneo' heeft meer te bieden dan enkel een intelligent en mooi aangekleed volume. Deze kleine verhuizer maakt gebruik van de dynamische ervaring van Ford en verplaatst zich met het gemak van een levendige stadsauto, met behoud van een zeker comfort. Hij zal het dus niet moeilijk hebben om zijn plaats te veroveren in dit (kleine) segment en in elk geval ouders, sportievelingen en doe-het-zelvers weten te verleiden. Maar als we hem daarmee een probleemloze carrière zouden voorspellen, zouden we voorbij gaan aan de concurrentie uit een hoger segment, waar je nog meer ruimte en moduleerbaarheid krijgt - uiteindelijk kost een Tourneo Connect 1.6 TDCi Titanium maar 1.900 euro meer. Maar zijn sympathieke snoetje, zijn uitstekende verhouding buitenmaten-binnenruimte en het gevoel van verbluffende eenvoud maken wel het verschil in de ogen van de stadsbewoner.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Ford Tourneo Courier 1.6 TDCi nalezen in AutoGids 910 van 17/9/2014.

In dit artikel : Ford, Ford Tourneo

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker