Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes CLA 220 CDI

Mercedes vond met de CLS zowat de vierdeurscoupé opnieuw uit. Het bleek een succes, zeker op de automobiele catwalk, dus doet het merk met de CLA de oefening nog eens over op een lager niveau.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.96 /20

Met zijn lengte van 4,63 meter is de CLA al meer een gezinsberline dan een middenklasser zoals de A-Klasse, waarvan hij is afgeleid. Hij is zelfs zo'n 4 centimeter langer dan een C-klasse, maar slechts een goede centimeter lager (hoewel dat visueel veel meer lijkt, door de extreem gebogen dakvorm), terwijl beide even breed zijn. Toch wil de CLA geen alternatief zijn voor die C (die hoogstwaarschijnlijk eind volgend jaar of begin 2015 wordt vernieuwd), zeker niet qua ruimteaanbod, aangezien hij een 6 centimeter kortere wielbasis heeft en (vooral) een veel lagere daklijn achteraan. Qua koffervolume zijn ze elkaar dan weer waard (5 liter verschil). De CLA deelt dus zijn platform met de A-klasse (en uiteraard ook de B-Klasse). Wielbasis (2,7 meter) en ophanging zijn identiek. De CLA is dus ook een voorwieltrekker, maar in de (voorlopig) krachtigste versie mag hij binnenkort ook vierwielaandrijving inwijden. Deze 4Matic-versie meteen tweeliter-turbo van 211 pk bedient via een elektrohydraulische meerschijvenkoppeling naar een achterdifferentieel ook de achterwielen. Later dit jaar komt daar een AMG-versie bovenop (die laatste ook in de A-Klasse), waarbij de tweeliter tot 360 pk werd opgevoerd - in dit geval zijn vier aangedreven wielen bijna noodzakelijk. Het is niet uitgesloten dat het 4Matic-systeem nog uitgebreid wordt naar andere versies, onder meer de krachtige diesels. Door de voorwielaandrijving met dwarse motoropstelling blijft het trouwens bij maximaal vier cilinders. Aan benzinezijde zijn voorlopig twee motoren beschikbaar, met in totaal vier versies. De nieuwe drukgevoede 1.6 op benzine kun je krijgen in twee vermogensversies (122 en 156 pk), terwijl er van de minst krachtige ook nog een superzuinige BlueEfficiency-uitvoering komt. De topper is de al vermelde tweeliterturbo met 211 pk. Voor dieselliefhebbers zijn er ook twee motoren: de 1.8 uit eigen huis, die in dit geval 136 pk levert, en de bekende 2.1, die als 220 CDI 170 pk ontwikkelt (of 163 pk in het geval van onze Belgische testversie, omwille van de nog niet veranderde BIV-tarieven in Wallonië en Brussel - voor de Vlaamse koper kost het bestellen van de krachtigere versie gezien de identieke CO2-normuitstoot geen eurocent meer).

  • Opvallende vormgeving
  • Krachtige en erg zuinige motor
  • Veilig en plezierig weggedrag
  • Nauwkeurige voortrein, geslaagd stuur
  • Ergonomie, stoelcomfort voorin
  • Verzorgde aankleding en afwerking
  • Veercomfort kan beter (sportonderstel)
  • Binnenruimte, instap, hoofdruimte achterin
  • Forse basisprijs, soms dure opties
  • Zijwindgevoeligheid
  • Wat luie of schokkerige gerobotiseerde bak
  • Nogal rauwe motor (koud of bij lage toeren)

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars