Zoeken

Skoda Superb 1.8 TSI, 1.9 TDI, 2.0 TDI 140 & 170


Gedetailleerde webtest

De nieuwe Skoda Superb wil met zijn originele koffersysteem zowel liefhebbers van het klassieke vierdeurskoetswerk als voorstanders van de achterklep aanspreken.

29-09-2008

Voor
1.8 TSI.
Opmerkelijke binnenruimte.
Zitcomfort achterin.
Sereen weggedrag.
Motorkarakter, prestaties.
Standaard neerklapbare achterbank.
Algemene afwerking en kwaliteit.

1.9 TDI.
Opmerkelijke binnenruimte.
Zitcomfort achterin.
Sereen weggedrag.
Verbruik.
Standaard neerklapbare achterbank.
Algemene afwerking en kwaliteit.
Interessante basisprijs.

2.0 TDI 140.
Opmerkelijke binnenruimte.
Zitcomfort achterin.
Sereen weggedrag.
Performante en zuinige motor.
Standaard neerklapbare achterbank.
Algemene afwerking en kwaliteit.

2.0 TDI 170.
Opmerkelijke binnenruimte.
Zitcomfort achterin.
Sereen weggedrag.
Performante en romige motor.
Standaard neerklapbare achterbank.
Algemene afwerking en kwaliteit

Tegen
1.8 TSI.
Filtering ophanging kan beter.
Zicht schuin achteruit.
Hakerige versnellingsbakbediening.
Gadgetgehalte TwinDoor.
Merkimago.

1.9 TDI.
Filtering ophanging kan beter.
Zicht schuin achteruit.
Ruwe motorkarakter (pompinjectoren).
Slechts vijf versnellingen.
Gadgetgehalte TwinDoor.
Merkimago.

2.0 TDI 140.
Filtering ophanging kan beter.
Zicht schuin achteruit.
Ruwe motorkarakter (pompinjectoren).
Hakerige versnellingsbakbediening.
Gadgetgehalte TwinDoor.
Merkimago.

2.0 TDI 170.
Filtering ophanging kan beter.
Zicht schuin achteruit.
Wat brutale motor met DSG.
Hakerige versnellingsbakbediening.
Gadgetgehalte TwinDoor.
Merkimago

Ook over dit onderwerp

Prijzen & opties

Prijzen Skoda Superb
Kenmerken Skoda Superb

Reviews & test

Tests Skoda Superb
Advies van de gebruikers Skoda Superb (132)

Annbod & merk

Zoekertjes tweedehands Skoda Superb (51)
Alles over Skoda Superb
Alles over Skoda
News Skoda Superb

Vind uw verzekering via onze partner
Vind uw autolening via onze partner

  Beschikbare tests (1 test = 2 €, de volgende = 1.75 €)
Het platform van de Superb is nog altijd gebaseerd op dat van de Passat, met dat belangrijke verschil dat de Volkswagen ondertussen is overgestapt op een dwarse motoropstelling. De wielbasis werd echter 4 centimeter korter dan die van de vorige generatie. De lengte en breedte zijn echter met respectievelijk 3 en 5 centimeter toegenomen. Het koffervolume steeg met 100 liter en bovendien kunnen de rugleuningen van de achterbank worden neergeklapt. Om het luxe-imago dat vierdeursberlines in Oost-Europa genieten, te combineren met de praktische aspecten van de achterklep, die dan weer in het Westen populair is, heeft Skoda beslist te innoveren. Eerder dan twee koetswerkversies te bouwen zoals de concurrentie (Ford Mondeo, Mazda 6, enzovoort) dat vaak doet, hebben de ingenieurs een vernuftig dubbel scharniersysteem uitgedokterd dat TwinDoor werd gedoopt en geacht wordt de voordelen van het kofferdeksel met die van de achterklep te combineren. Ten slotte voorziet Skoda vanaf de herfst ook een GreenLine-versie met 1.9 TDI-motor om de verbruiks- en CO2- waarden te drukken (door optimalisering van luchtweerstand, gewicht, transmissieverhoudingen).

Rijgedrag: 1.8 TSI: 164/200 ? 1.9 TDI: 128 ? 2.0 TDI 140: 140 ? 2.0 TDI 170: 160/200

De 1.8 TSI blinkt uit door soepelheid en gewilligheid. De 1.9 TDI heeft nog altijd enkele troeven en beheerst als geen ander zijn verbruik. Bij de 2.0 TDI's blijft de 140 erg homogeen, terwijl de 170 met zijn common rail veel romiger werd.Alle versnellingsbakken tellen zes verhoudingen, behalve die van de 1.9 TDI, die er slechts vijf kreeg. Hij is ook als enige niet verkrijgbaar met de uitstekende DSG. Het stuur is elektrisch bekrachtigd en de feedback dus een beetje artificieel,maar dat went snel.

Veiligheid: 164/200/200

Het remsysteem is in alle versies ruim bemeten om geleidelijke ? of indien nodig erg krachtige ? vertragingen te verzekeren. Het weggedrag werd gevoelig verbeterd, in die zin dat de Superb dynamischer en levendiger werd dan zijn voorganger. Ook de bescherming van de inzittenden behoort tot de troeven van het model, met een uitgebreide uitrusting en een crashbestendigheid die door EuroNCAP werd omschreven als uitmuntend.

Comfort: 1.8 TSI & 2.0 TDI 170: 164/200 ? 1.9 TDI & 2.0 TDI: 160/200

Hoewel het comfort zeker aanvaardbaar bleef, is de harde ophanging minder attent voor de inzittenden. Het plaatsaanbod blijft echter uitzonderlijk, vooral achterin, waar passagiers koninklijk worden behandeld. De motorgeluiden worden vrij goed gedempt en de automatische airco maakt deel uit van de standaarduitrusting.

Functionaliteit: 152/200/200

Het koffervolume ging er met honderd liter op vooruit en bedraagt voortaan een aanzienlijke 565 liter in minimumconfiguratie. Ook de moduleerbaarheid werd verbeterd dankzij standaard neerklapbare rugleuningen. De opbergvakken zijn talrijk en goed gespreid. En zoals steeds bij Skoda is de afwerking onberispelijk en de kwaliteitsindruk uitstekend.

Budget: 1.8 TSI: 144/200 ? 1.9 TDI: 156 ? 2.0 TDI 140: 148 ? 2.0 TDI 170 : 152/200

Ook in de Superb is de 1.9 TDI een zuinigheidskampioen. Hij wordt op de hielen gezeten door de 2.0 TDI 170, die van zijn common rail profiteert, maar ook duurder is bij de inverkeerstelling. De 2.0 TDI 140 blijft de meest homogene van het drietal, terwijl de 1.8 TSI zich vooral richt tot bestuurders die minder kilometers afleggen. De prijzen zijn nog steeds aantrekkelijk en dat is gezien het kwaliteitsniveau een grote troef.

Besluit: 1.8 TSI : 788/1000 ? 1.9 TDI : 760 ? 2.0 TDI 140 : 764 ? 2.0 TDI 170 : 792/1000

Net als zijn voorganger kan de Superb prat gaan op een uitzonderlijk plaatsaanbod en een koffervolume van topniveau. Toch kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat Skoda wat te veel heeft willen doen en wat van zijn doel is afgeweken. Door het weggedrag te verbeteren heeft de Superb bijvoorbeeld aan comfort ingeboet en richt hij zich meer tot de bestuurder dan tot de passagiers. Idem voor het dubbel scharnierende koffersysteem, dat weliswaar een technische innovatie is, maar verder weinig meerwaarde biedt ten opzichte van een eenvoudige achterklep en dat gewoon door zijn aanwezigheid het luxueuze imago van vierdeursberlines op bepaalde markten in gevaar brengt. Dat alles zal zijn taak er niet makkelijker op maken. Wel kan de Superb, zoals altijd bij Skoda, rekenen op oordeelkundig gekozen (in de meeste gevallen zelfs voordelige) tarieven om het verschil te maken met de concurrentie. Van de drie testmodellen ging onze voorkeur naar de 2.0 TDI 140 voor zijn betere verhouding prijs-prestaties- verbruik.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Skoda Superb 1.8 TSI, 1.9 TDI, 2.0 TDI 140 & 170 nalezen in AutoGids 754 van 17/9/2008.


Deel deze pagina met uw vrienden


Commentaren
 




Onze partners


Onze goede adressen


Meest gelezen Skoda Superb

Meerkamp:
Citroën C5 2.2 HDi, Ford Mondeo 2.2 TDCi, Opel Insignia 2.0 CDTI 160, Renault Laguna 2.0 dCi 175, Skoda Superb 2.0 TDI 170, Toyota Avensis 2.2 D-4D 180 & VW Passat 2.0 TDI 170

Telex:
Gezinswagens van het jaar 2012

Nieuw:
Skoda Superb Combi Outdoor

Nieuw:
Skoda Superb Combi

Eerste webtest:
Skoda Superb Combi

Eerste webtest:
Skoda Superb

Nieuw:
Skoda Superb

Telex:
Skoda Superb 1.6 CRTDI




Tag Cloud

swedish automobile hybrid4 peugeot 308 r benoit xvi middenklasser fangio honda ev-ster vierdeurscoupé dock ing ardenne roads car pass volkswagen cc race track'ster toledo 2004 vliegwiel paleis 8 dc100 bologna renault clio r.s.

Gratis auto zoekertje

Verkoopt u uw auto? Plaats gratis een zoekertje op AutoGids
Auto verkopen


Youngtimers Rally


Nieuwe abonnementsacties!


www.moniteurautomobile.be
  • fait partie du groupe Produpress
  • Editeur depuis 1950
Groupe Produpress : Pôle Auto : Pôle Immo : Régie publicitaire :