Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Alfa Romeo Giulia: met achterwielaandrijving

Verwachte lancering : 01-07-2016

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-06-2015

De Alfa Romeo Giulia, de vervanger van de 159, gebruikt een nieuw platform. Daardoor heeft hij voortaan achterwielaandrijving. Topversie wordt de Quadrifoglio Verde met een V6 van Ferrari.

Alfa Romeo heeft eindelijk de Giulia onthuld. Deze berline vervangt de 159 en wordt op de achterwielen aangedreven. De overstap van voor- naar achterwielaandrijving hangt samen met zijn nieuwe platform, dat ook compatibel is met vierwielaandrijving, die trouwens al op het programma staat. De Italianen beloven een statische gewichtsverdeling van 50/50. Qua stijl pakt de Giulia uit met een lange motorkap met daarop een bijgewerkt merklogo, een lange wielbasis en een korte kont.

Een snuifje Ferrari

Tijdens het onthullingsspektakel in het gerenoveerde museum van het merk in Arese (Italië) koos Alfa Romeo ervoor om meteen uit te pakken met de sportieve topversie Quadrifoglio Verde (QV). Die kan bogen op een door Ferrari ontwikkelde 3.0-V6 met liefst 510 pk. Daarmee sprint de Giulia van 0 naar 100 km/h in een onwerkelijke 3,9 seconden. Op kalmere dagen kan de turbomotor echter ook een paar cilinders uitschakelen om brandstof te sparen. Net zoals alle andere benzine- en dieselmotoren in het aanbod is hij volledig in aluminium gemaakt.

Het chassis

De Milanese ingenieurs gaven de Giulia een nieuwe voorwielophanging met dubbele controle-armen en een semi-virtuele geleidingsas. De Italiaan kan eveneens rekenen op vectoriële koppelverdeling via het achterdifferentieel. Verder krijgt de auto een actieve splitter vooraan, die de luchtstromen beter helpt geleiden. Een ander rijhulpsysteem is het IBS (Integrated Brake System) dat de stabiliteitscontrole en de remservo door één elektronische sturing laat controleren.

Nieuwe interface

In het interieur is alles voornamelijk op de bestuurder gericht. Op de middenconsole vinden we uiteraard de DNA-knop, in het geval van de krachtigste versies aangevuld met een Race-stand. De All weather-modus wordt in de Giulia vervangen door een Advanced Efficiency-stand. Voor de bediening van het infotainmentsysteem mag de Giulia een interface met draai-drukkop à la BMW's iDrive inwijden. Een leuke toets is dat de startknop - althans op de QV-versie - zich niet in het dashboard of op de middenconsole bevindt, maar op het stuur. Ten slotte lijkt de ruimte voor de achterste inzittenden bijzonder comfortabel, met dank aan de riante wielbasis.

Er volgen ongetwijfeld meer details tijdens het publieksdebuut van de auto op het salon van Frankfurt, in september van dit jaar. Overigens zullen we dan ook meer te weten komen over de toekomstige SUV die ontwikkeld zal worden op dezelfde basis als deze Giulia (en die voorzien is voor begin 2017), evenals over een nieuwe grote berline (eind 2017).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten