Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi A6

Geschreven door Olivier Duquesne op 30-11-2010

Audi heeft de nieuwe A6 onthuld. De grote berline is lichter dan zijn voorganger dankzij een koetswerk in aluminium en hogeweerstandsstaal. Er is meteen ook een hybride versie beschikbaar.

Begin 2011 komt de nieuwe generatie van de Audi A6 op de markt. Het design vormt geen verrassing want het sluit perfect aan bij dat van recente modellen van het merk, met name de A7 Sportback en de A8. Hij heeft een koetswerk dat bestaat uit aluminium en hogeweerstandsstaal. Daardoor kan de Duitse berline zijn gewicht onder controle houden en tegelijk een erg stijve structuur garanderen. De ingenieurs uit Ingolstadt benadrukken bovendien dat veel aandacht is besteed aan de geluiddemping. De berline is 4,92 meter lang en 1,87 meter breed. Omdat hij vrij laag is (1,46 meter), heeft hij een dynamische look. Het dashboard lijkt sterk op dat van de A7 Sportback.

De Audi A6 wordt op de markt gebracht met keuze uit vijf motoren: twee V6-benzines (2.8 FSI en 3.0 TFSI) en drie diesels (2.0 TDI en twee versies van de 3.0 TDI), met vermogens van 177 pk (130 kW) tot 300 pk (220 kW). Alle A6'en zijn uitgerust met stop-start en energierecuperatie bij het remmen. Afhankelijk van de versie wordt de A6 geleverd met voorwielaandrijving of een vierwielaandrijvingssysteem met een nieuw centraal differentieel met kroonwielen. Al naargelang de motor wordt de overbrenging verzorgd door een manuele zesversnellingsbak, een CVT-automaat (Multitronic) of een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (S-Tronic). Later volgt een hybride versie, die een 211 pk sterke 2.0 TFSI koppelt aan een elektromotor van 45 pk. Samen kunnen ze maximaal 245 pk (180 kW) leveren, terwijl de CO2-uitstoot toch beperkt blijft tot 142 g/km.

ESP is vanzelfsprekend standaard, net zoals Audi Drive Select, waarmee de stuurbekrachtiging en de gasrespons kunnen worden beïnvloed. De optielijst is enorm. Zo kan de vierdeursberline worden besteld met hydraulische schokdempers voor minder trillingen en meer comfort. Ook xenonlampen met led-dagrijlichten en led-achterlichten staan in de optielijst. Het multimediasysteem MMI kan worden aangevuld met navigatie en laat zich besturen via een aanraakpad naast de versnellingspook. Ook internet aan boord en als gevolg daarvan navigatiekaarten die rechtstreeks van Google Earth worden gedownload, zijn mogelijk. Om de veiligheid te verbeteren, biedt Audi opties aan zoals een head-updisplay, een spoorassistent, een snelheidsregelaar met afstandsbewaring tot stilstand en een volautomatische parkeerhulp. Een paar maand na de marktintroductie wordt het dynamische stuur aan de optielijst toegevoegd.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten