Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Autosalon Brussel 2015: Audi Q7 op dieet

Verwachte lancering : 01-06-2015

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-12-2014

De nieuwe Q7 zal lichter zijn dan de huidige en zal ook verkrijgbaar zijn als hybride. De grote luxe-SUV van Audi zal verder uitpakken met Google Auto Play en Apple CarPlay.

De nieuwe Audi Q7, die we in de loop van 2015 mogen verwachten, zal als 3.0 TDI 1.995 kilo wegen, wat 325 kilo minder is dan zijn voorganger. De nieuweling zal dan ook minder brandstof vergen. Zo maakt het Duitse merk gewag van een daling van het verbruik met 28 procent voor de benzineversie 3.0 TFSI (333 pk) en van 23 procent voor de 3.0 TDI (272 pk). Die laatste zal een CO2-normuitstoot kunnen voorleggen van 149 g/km (5,7 l/100 km). Later zal nog een diesel met 218 pk aan het gamma worden toegevoegd, die gericht zal zijn op een laag verbruik.

Maar daar houdt Audi het niet bij. Het merk zal ook de Q7 e-Tron introduceren, een plug-inhybridevariant met een dieselmotor en een gecumuleerd vermogen en koppel van 373 pk en 700 Nm. De elektromotor van 94 kilowatt is geïntegreerd in de Steptronic-achttrapsautomaat. Het normverbruik zou 1,7 l/100 km bedragen, goed voor een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km. Dat is mede te danken aan het elektrische rijbereik van 56 kilometer wanneer de batterij volledig is opgeladen.

De nieuwe Q7 is 5,05 meter lang en wordt dus iets korter (5,09 meter voordien). Hij heeft een wielbasis van 2,99 meter, terwijl hij 1,97 meter breed en 1,74 meter hoog is. Ondanks zijn nieuwe afmetingen zal de grote SUV 21 millimeter meer plaats bieden tussen de voorste en de achterste zitplaatsen. Hij blijft trouwens verkrijgbaar met zeven plaatsen. De MMI-interface ten slotte krijgt een aanraakoppervlak, terwijl Audi ook tools heeft voorzien om Android- en Apple-smartphones makkelijker te integreren. De Q7 is zelfs een pionier door tegelijk Android Auto van Google als Apple Car Play te bieden.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten