Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Bentley Continental GT V8

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-12-2011

Op het salon van Detroit onthulde Bentley de Continental GT met V8-motor. De 'kleine' motor van de luxecoupé peutert 507 pk uit een cilinderinhoud van vier liter.

Bentley kondigde het al aan: de Continental beperkt zich niet langer tot de 6.0-W12 met 575 pk en 700 Nm. Voortaan kan hij namelijk ook worden besteld met een 4.0-V8 met twee turbo's. Die levert 507 pk (373 kW) en 660 Nm. De nieuwe V8 is er vooral om de CO2-uitstoot te beperken. Zo rijdt hij bij kruissnelheden of zwakke belasting slechts op vier van zijn acht cilinders. De motorsturing maakt dat het uitschakelen van de helft van de cilinders onmerkbaar verloopt.

De coupé behoudt zijn vierwielaandrijving waarbij het koppel tussen de voor- en de achteras wordt verdeeld volgens een verhouding 40-60. De V8 heeft recht op zijn eigen versnellingsbak: een automaat met acht verhoudingen. Die is gekozen om zijn positieve impact op het verbruik. Bentley geeft nog geen definitieve cijfers, maar laat verstaan dat het rijbereik met een tank van 90 liter boven de 800 kilometer kan uitkomen, tegenover slechts 500 kilometer met de W12. Toch kogelt de Continental GT zichzelf naar 100 km/h in minder dan 5 seconden en haalt hij een topsnelheid van 290 km/h.

De Continental GT heeft recht op enkele uiterlijke details om hem van de W12 te onderscheiden. Zo heeft hij een radiatorrooster dat zwart is gelakt, een Bentley-badge met een rode B en een andere voorbumper met drie luchthappers. Achteraan hebben de dubbele uitlaatpijpen de vorm van een liggende acht. Ze dragen bij aan het specifieke geroffel van de nieuwe V8. In het interieur zijn nieuwe dashboardpanelen te vinden in zwart eucalyptushout. Bovendien ruimt de dwarse console baan voor een korte middenconsole.

Deze 'instapversie' maakt dat de Bentley Continental iets meer betaalbaar wordt. Hij zou erg kort na zijn presentatie in Detroit op de markt moeten komen, begin januari. Later wordt de V8 ook aangeboden in de cabrioversie GTC.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten