Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Genève 2015: Ford Focus RS, met vierwielaandrijving

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-02-2015

De nieuwe Ford Focus RS heeft het hart van een Mustang. Hij neemt er immers de 2,3 liter grote EcoBoost-viercilinder van over, al is hij hier wel goed voor 320 pk. De sportieve berline zal te zien zijn in Genève en zal bovendien kunnen rekenen op vierwiel

De Focus RS koos voor het salon van Genève (5 tot 15 maart) om uit de kast te komen. Ford heeft hem de motor van de Mustang geschonken: de 2.3 EcoBoost. De drukgevoede viercilinder werd echter herwerkt, wat hem 6 pk extra opleverde, namelijk 320 pk. De Duitse ingenieurs voorzagen hem immers van een nieuwe, inertiearme twin scroll-turbo, terwijl in het uitlaatsysteem een elektronisch gestuurde klep die het evenwicht tussen tegendruk en een aangenaam uitlaatgeluid optimaliseert. De motor, met een maximumtoerental van 6.800 o/m, heeft flink wat behoefte aan koeling. Hij werd dan ook bedacht met de grootste radiator ooit in een Focus. In elk geval zou de sprinttijd van 0 tot 100 km/h rond de vijf seconden liggen, al is dat nog niet bevestigd.

De motor wordt gekoppeld aan een vierwielaandrijving met twee elektronisch gestuurde platenkoppelingen. Het differentieel kan tot 70 procent van het koppel naar de achtertrein sturen. Om de levendigheid in bochten te bevorderen is het systeem voorzien van een dynamisch torque vectoring-systeem dat honderd keer per seconde reageert en dat de verdeling van het koppel over de twee achterwielen regelt, zelfs in die mate dat indien nodig slechts één achterwiel wordt aangedreven. Het onderstel wordt gekenmerkt door een sportophanging met schokdempers die over een stuggere afstelling beschikken voor op circuit. Het geheel staat op Michelin Pilot Supersport-banden van 19 duim, of zelfs Pilot Sport Cup 2-rubbers voor gebruik op circuit.

Het trapeziumvormige radiatorrooster geeft de Ford een vastberaden blik. De openingen aan weerszijden in de voorbumper moeten de remmen van koele lucht voorzien. Het design van de Focus RS speelt ook een grote rol in het dynamische karakter van de auto. Kijk maar naar de luchtinlaat vooraan, de zijschorten en de spoiler achteraan. Die laatste domineert de achterpartij, die zich ook onderscheidt door de grote diffusor, die de luchtstroom onder de auto door moet optimaliseren en zo de luchtweerstand moet verkleinen. En dan zijn er natuurlijk nog de opvallende uitlaten. In Azië en in Europa krijgt de auto achteraan in het midden aan mistachterlicht.

Het interieur pakt uit met stiknaden en andere details in het blauw van het RS-logo. De voorste inzittenden hebben recht op Recaro-stoelen, met als optie authentieke microvezelstroken. De bestuurder heeft een onderaan afgeplat stuurwiel in handen dat bekleed is met zacht leder. Verder beschikt hij over lichtmetalen pedalen en over een reeks extra metertjes voor de turbodruk, de olietemperatuur en de oliedruk. Qua multimedia wordt het aanraakscherm van 8 duim gekoppeld aan stemherkenning. Als optie is een audiosysteem van Sony verkrijgbaar met tien luidsprekers en een subwoofer.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten