Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Hyundai ix35 op waterstof te koop in België

Geschreven door David Leclercq op 17-06-2015

Net nu de opvolger van de ix35, de Tucson, wordt klaargestoomd voor zijn lancering, introduceert Hyundai een ix35 op waterstof in België.

We weten dat Hyundai net zoals Honda en Toyota niet langer wil wachten om zijn eerste waterstofauto in productie te nemen, de ix35 Fuel Cell. Die wordt al sinds januari 2013 gebouwd, maar komt pas nu in België op de markt. Hij kost 55.000 euro exclusief btw (of 66.500 euro inclusief) en er zijn er al twee van ingeschreven op ons grondgebied.

Moeilijke verkoop

Dat de waterstofauto nu ook naar de Belgische markt komt, is geen onschuldig toeval. De wereldwijde verkoopcijfers van de Fuel Cell vallen dik tegen. Hyundai hoopte er wereldwijd zo'n 1.000 van te kunnen slijten tegen eind 2015, maar vandaag staat de teller pas op... 273. In detail werden er 76 verkocht in 2013, 128 in 2014 en 69 in de eerste vijf maand van dit jaar.

Tankprobleem

De oorzaak voor dit gebrekkige commerciële succes moet niet ver worden gezocht, want het aantal waterstoftankstations is zeer laag. In Zuid-Korea zijn er 11, in de Verenigde Staten 10 en in ons land slechts één, dat op privéterreinstaat, in het distributiecentrum van Colruyt in Halle. Er was een openbaar station aangekondigd voor begin dit jaar, dat in Zaventem zou worden gevestigd, maar we wachten nog steeds op de opening ervan. Die is ondertussen opgeschoven naar het eerste trimester van 2016.

Schoon

Deze situatie is des te spijtiger omdat waterstof een ecologisch zeer interessante oplossing is. De i35 FCEV wordt aangedreven door een elektromotor van 100 kW en een brandstofcel (waarin waterstof wordt omgezet in elektriciteit) die wordt gevoed door twee waterstoftanks. Met een verbruik van 0,86 kg/100 km zou de SUV bijna 600 kilometer ver geraken nadat zijn tanks volledig gevuld zijn, een rijbereik vergelijkbaar met dat van een klassieke benzinewagen. Uit zijn uitlaat komt daarbij enkel... water. Een veelbelovende oplossing dus, op voorwaarde dat ook de energiebron waarmee de waterstof wordt gewonnen schoon is.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten