Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Jaguar XE op een nieuw platform

Geschreven door Olivier Duquesne op 08-09-2014

De Jaguar XE is onthuld. De berline staat op een nieuw, modulair platform in aluminium en de auto krijgt nieuwe viercilindermotoren, naast een bekende 3.0-V6 met 340 pk.

De Jaguar XE wordt het nieuwe instapmodel van de Britse constructeur. De premiummiddenklasser biedt diverse technische innovaties. Zo heeft de vierdeurs berline recht op een nieuw, modulair platform in aluminium. De stijvere en lichtere structuur van de XE bestaat voor 75 procent uit een aluminiumlegering en voor 25 procent uit staal. De architectuur kan ook vierwielaandrijving integreren, al is op dat vlak nog niets aangekondigd voor de XE. De 4,67 meter lange en 1,85 meter brede achterwielaandrijver kan daarentegen wel rekenen op de elektronische wegrijhulp ASPC. Dat is een geoptimaliseerde trekkrachthulp die het gas en de remmen doseert om gemakkelijker vanuit stilstand te kunnen vertrekken.

Bij zijn onthulling pakt de XE in de eerste plaats uit met de 3.0-V6 S met compressor, die 340 pk en 450 Nm doorgeeft via een ZF-achttrapsautomaat. Daarmee spurt de berline in 5,1 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Maar het gamma bestaat vooral uit 2.0-viercilinders op benzine en op diesel van de Ingenium-familie. Die nieuwe familie motoren is lichter en kan in combinatie met een gunstige stroomlijn (Cx van 0,26) de uitstoot drastisch beperken. Zo zou de XE 2.0D met 163 pk en 380 Nm 99 g/km aan CO2 uitstoten (3,8 l/100 km).

Midden op het dashboard staat zoals zo vaak een groot scherm, met aanraakfunctie (met swipe-mogelijkheid zoals op een smartphone). Daarmee bedien je de navigatie, de verschillende multimedia- en comfortsystemen en de doorgedreven connectiviteit (Bluetooth, usb, wifi, stembediening,...) met de mogelijkheid om via een smartphone apps aan boord te gebruiken of vanop afstand met de auto te communiceren (lokaliseren, voorverwarmen, ontgrendelen,...). De XE wordt gebouwd in Land Rovers thuisbasis Solihull, in een nieuwe fabriek (160.000 vierkante meter nieuwe gebouwen). De auto wordt onthuld tijdens het salon van Parijs, van 4 tot 19 oktober, en komt op de markt in de lente van 2015.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten