Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mazda 6 2.2 CDVi

Het rijplezier dat de Mazda 6 sowieso al hoog in het vaandel voerde, wordt nu extra onderstreept met de introductie van de nieuwe 2.2 CDVi, die goed is voor 185 pk en 400 Nm. Dat belooft...

De nieuwe motor is gebaseerd op de 2.0 CDVi van 1.998 cc en kreeg dankzij een 8 millimeter grotere slag een cilinderinhoud van 2.183 cc. Het vermogen en koppel namen respectievelijk toe van 140 pk en 330 Nm naar 185 pk en 400 Nm, terwijl het gemengde normverbruik met 5,6 l/100 km ongewijzigd bleef.

Die aanzienlijke verbetering van het rendement is te danken aan drie belangrijke evoluties. De eerste daarvan is het gebruik van een turbo met variabele geometrie waarvan de turbineschoepen (aan uitlaatzijde) niet meer recht zijn, maar gebogen en langer. Verder vermindert aan inlaatzijde een nieuw soort dichting de speling tussen de schoepen en de behuizing van de compressor. Ten tweede zijn de van een
aluminiumlegering vervaardigde zuigers voorzien van zuigerveren die beter bestand zijn tegen hoge temperaturen. En ten slotte werd de druk in de gemeenschappelijke inspuitbuis verhoogd tot 2.000 bar, wat een fijnere verstuiving van de brandstof oplevert.

Wat de nabehandeling van de uitlaatgassen betreft, wordt nu een partikelfilter gemonteerd die gebruikmaakt van een ceramische substraatstructuur met hoge thermische weerstand, een exclusiviteit van Mazda. Ten slotte produceert de 2.2 CDVi minder resonantiegeluiden dankzij het nieuwe onderblok van een stijvere aluminiumlegering met geïntegreerde balansas met kettingaandrijving.

Mazda biedt drie vermogensversies aan van deze nieuwe motor om aan de vraag van het Europese cliënteel te voldoen. Naast de hier voorgestelde 185 pk-versie komt er nog een variant met 125 pk (92 kW) en 310 Nm. Daartussenin is nog ruimte voor de 163 pk (120 kW) en 360 Nm krachtige afgeleide. Afhankelijk van het gekozen vermogen en het koetswerk schommelt het normverbruik tussen 5,5 en 5,7 l/100 km (147 tot 152 gram CO2 per kilometer).

U kunt dit artikel over de Mazda 6 2.2 CDVi nalezen in AutoGids 757 van 29/10/2008.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten