Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes AMG GT steelt de show in Parijs

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-09-2014

De Mercedes AMG GT wordt één van de sterren op het salon van Parijs. De supersportieve tweezitter haalt meer dan 300 km/h, onafhankelijk van welke van de twee varianten van de 4.0-V8 je bestelt.

Mercedes en AMG hebben samen de AMG GT ontwikkeld, met de Porsche 911 in het vizier. De supersportwagen is het tweede product van de samenwerking tussen het merk met de ster en zijn huistuner uit Affalterbach, en heeft net zoals zijn voorganger SLS een opvallend lange motorkap. De vleugeldeuren van die laatste heeft de GT echter niet overgenomen, want hij kiest voor een klassiek scharniermechanisme. Toch heeft zijn design nog een frivool kantje, met een opklapbare spoiler achteraan en richtingaanwijzers die uit 18 leds bestaan. De achterwielaandrijver is op een aluminium space frame-chasis gebouwd, een materiaal dat ook is gebruikt voor de ophanging met dubbele driehoeken.

De centraal voorin gebouwde V8 van 3.982 cc heeft als opvallend kenmerk dat de twee turbo's binnen de blokhoek zijn gemonteerd en niet aan de buitenkant zoals gebruikelijker is. Op die manier zouden ze sneller reageren, wat de motorrespons verbetert, en zou de motor compacter zijn en minder verbruiken. Dit M178-blok beantwoordt uiteraard aan de Euro 6-norm en wordt aangeboden in twee vermogensversies: 462 pk en 600 Nm voor de GT en 510 pk en 650 Nm voor de GT S. De transaxle-versnellingsbak telt zeven verhoudingen en werkt met een dubbele koppeling. Hij heeft een droog carter en wordt in de GT S standaard gecombineerd met een sperdifferentieel.

De 1.540 kilo zware AMG GT haspelt de sprint van 0 naar 100 km/h af in 4,0 seconden en haalt een top van 304 km/h. Voor de nog eens 30 kilo zwaardere GT S wordt dat respectievelijk 3,8 seconden en 310 km/h. Hun normverbruik blijft relatief beperkt, tot respectievelijk 9,3 en 9,4 l/100 km (216 en 219 g/km). De bestuurder kan uit diverse rijmodi kiezen, die inwerken op de afstelling van de elektronische schokdemping, de motor en de uitlaatklank: C (comfort), S (sport), S+ en I (gepersonaliseerd). De GT S voegt daar nog een extra programma aan toe: Race. Zonder uiteraard de manuele bediening van de versnellingsbak via hendels aan het stuur te vergeten.

De sportieveling met de ster heeft recht op composietschijven voor de remmen en een hele waaier aan rijhulpsystemen: automatische grootlichten, een achteruitrijcamera, een spoorassistent, een dodehoekwaarschuwing en verkeersbordherkenning. Voor een meer sportieve rijervaring heeft het ESC een sportstand en het kan ook worden uitgeschakeld. De infotainment is niet vergeten, met een scherm van 7 of 8,4 duim naargelang de bestelde uitrusting. In de koffer ten slotte is 350 liter ruimte beschikbaar. De Mercedes AMG GT wordt onthuld tijdens het autosalon van Parijs, van 4 tot 19 oktober.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten