Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Porsche 911 (991)

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-08-2011

Op internet zijn de eerste officiële foto's van de nieuwe Porsche 911 (991) gelekt, zo'n twee weken vroeger dan gepland. De sportieveling groeit maar behoudt zijn typische lijnenspel. Ook het interieur werd onder handen genomen.

De nieuwe generatie van de Porsche 911 is nu ook zonder camouflage te bewonderen dankzij een lek op het internet. Het lijnenspel van de 991 leunt (verrassing!) zeer dicht aan bij dat van de 997. Toch zijn er talrijke verschillen tussen beide modellen, te beginnen bij de afmetingen. De wielbasis groeide met 10 cm en hij werd ook breder en lager. We merken ook de komst op van nieuwe buitenspiegels op de deuren. De voorbumper en met LED's omrande lichtblokken geven de nieuwkomer een nieuw gezicht. Achteraan zijn de lichtblokken veel strakker vormgegeven. Porsche koos ervoor een grote spoiler te installeren tussen de achterbumper en de ventilatiesleuven van de motor. Die komt te voorschijn bij hoge snelheden of op vraag van de bestuurder.

Achterin de Carrera ligt een flat-six van 3.4 liter die 350 pk ontwikkelt. De Carrera S doet beroep op een 3.8 liter zescilinder boxermotor van 400 pk. Ook de nieuwe manuele zevenbak is het vermelden waard aangezien het om een wereldpremière gaat. De gerobotiseerde PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling werd grondig herzien. Het is overigens die laatste die de beste prestaties en verbruikscijfers laat noteren. De Carrera S met PDK sprint in 4,3 seconden naar 100 km/h. Na een druk op de Sport Plus-knop van het optionele Sport Chrono-pakket, doet hij het zelfs in 4,1 seconden.

Een 991 weegt 45 kg minder dan een 997. Samen met een herwerkte motor, overbrenging en aerodynamica en de aanwezigheid van een stop/startsysteem kan de coupé aardige verbruiks- en uitstootcijfers voorleggen. De Carrera is met zijn uitstoot van 194 g CO2/km de eerste Porsche 911 ooit die onder de grens van 200 g CO2/km blijft, op voorwaarde dat je voor de PDK-versnellingsbak kiest. Het verbruik ligt zo op 8,2 l/100km. De Carrera S, met PDK, is evenmin een gulzigaard en neemt vrede met 8,7 l/100 km (205 g CO2/km).

De bolide uit Stuttgart is steeds geschoeid met velgen van 20 of 21 duim. Het interieur is rechtstreeks gebaseerd op dat van de Cayenne en Panamera met een lange middenconsole tussen de voorstoelen. Het nieuwe model werd ook luxueuzer en is beter uitgerust. Zo zal je de Carrera S kunnen bestellen met het Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). De actieve stabilisatiecontrole vangt de rolneigingen op en verbetert de stabiliteit tijdens het betere bochtenwerk. De 911 (901) wordt aan het grote publiek voorgesteld op het salon van Frankfurt, midden september. Voor iets meer dan 90.000 euro staat hij vanaf december ook in jouw garage.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten