Zoeken

Citroën Puretech


Nieuw

Citroën lanceert een nieuwe generatie motoren met de naam Puretech. Die hebben een kleine cilinderinhoud en zijn beschikbaar in de C3 en DS3 bij ons en in de C- Élysée die in China en Rusland wordt verkocht.

03-12-2012

Ook over dit onderwerp

Prijzen & opties

Prijzen Citroën
Kenmerken Citroën

Reviews & test

Tests Citroën
Advies van de gebruikers Citroën (1008)

Annbod & merk

Zoekertjes tweedehands Citroën (687)
Alles over Citroën
News Citroën

Citroëns nieuwe familie van benzinemotoren beleeft haar debuut onder de motorkap van de C3 en de DS3. Deze blokken, met de naam Puretech, hebben een kleine cilinderinhoud en diverse technologieën om minder te verbruiken en te vervuilen. Zo kozen de ingenieurs voor een architectuur met drie cilinders. Verder hebben ze gewerkt aan de interne weerstand, de beperking van het gewicht, de compressieverhouding (11:1) en de stroomlijn in de inlaatlijn en rond de zuigerkoppen.

De driepitters hebben verder een distributie met twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder die rechtstreeks door stoters worden bediend. Verder wordt het principe van de 'split cooling' gehanteerd, wat betekent dat het koelingscircuit van het cilinderblok en de cilinderkop kunnen worden afgescheiden om de motor bijvoorbeeld sneller op temperatuur te laten komen wanneer hij koud staat. Verder is een hydraulisch gestuurde continu variabele kleppentiming geïnstalleerd en herlaadt de alternator de batterij wanneer de auto in vrijloop staat.

De Puretech VTi 68 1.0 is 999 cc groot en levert 68 pk. Dat is 10 pk meer dan de 1.1-viercilinder die hij komt vervangen. Hij is te vinden in de C3 en tekent daar een normverbruik op van 4,3 l/100 km, wat neerkomt op een uitstoot van 99 g CO2/km. De Puretech VTi 82 1.2 is 1.199 cc groot, levert 82 pk en vervangt de 1.4-viercilinder. Hij verstookt officieel 4,5 l/100 km en stoot dus 104 g/km uit. Een tot 72 pk toegeknepen variant van die motor is te vinden in de C- Élysée, die bij ons niet verkrijgbaar is.


Deel deze pagina met uw vrienden


Commentaren
 




Onze goede adressen


Meest gelezen Citroën

Gedetailleerde webtest:
Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi 115

Vergelijkende test:
Dieselmiddenklassers

Eerste webtest:
Citroën DS5

Gedetailleerde webtest:
Citroën C4 1.6 HDi 110

Gedetailleerde webtest:
Citroën DS5

Gedetailleerde wegtest:
Citroën DS4 1.6 HDi 112

Gedetailleerde webtest:
Citroën C3 Picasso 1.6 HDi 92 & 110

Meerkamp:
Citroën C5 2.2 HDi, Ford Mondeo 2.2 TDCi, Opel Insignia 2.0 CDTI 160, Renault Laguna 2.0 dCi 175, Skoda Superb 2.0 TDI 170, Toyota Avensis 2.2 D-4D 180 & VW Passat 2.0 TDI 170

Gedetailleerde webtest:
Citroën C3 1.4 HDi

Gedetailleerde webtest:
Citroën C5 2.0 HDi (A) Tourer & 2.7 HDi




Tag Cloud

retouches mercedes-benz glk style coupé tourneo ssangyong korando sports audi a3 cabriolet final edition vivaro conquest evade fair lady rxh boxster s porsche boxster s applink parcours ford transit wörthersee rs cherokee phev

Gratis auto zoekertje

Verkoopt u uw auto? Plaats gratis een zoekertje op AutoGids
Auto verkopen


Spa Racing Festival


Nieuwe abonnementsacties!


Referendum


Alle gedetailleerde tests!


www.moniteurautomobile.be
  • fait partie du groupe Produpress
  • Editeur depuis 1950
Groupe Produpress : Pôle Auto : Pôle Immo : Régie publicitaire :