Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mazda 3 Hybrid en CNG

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-11-2013

Op het salon van Tokio heeft Mazda de 3 SkyActiv Hybrid voorgesteld voor de Japanse markt. De berline heeft een (Japans) normverbruik van 3,2 l/100 km. Daarnaast werd ook een 3 voorgesteld die op aardgas rijdt.

Op de Japanse markt wordt een hybride versie van de Mazda 3 gelanceerd. De constructeur uit Hiroshima koppelt een eigen 2.0-benzinemotor met 99 pk aan een synchrone elektromotor met permanente magneet van 82 pk, die bij Toyota wordt ingekocht. Samen kunnen ze maximaal 136 pk leveren. De stroom wordt opgeslagen in een nikkelmetaalhydride batterij die wordt opgeladen tijdens het rijden of remmen. De overbrenging wordt verzorgd door een epicycloïdaal tandwielstelsel met continu variabele verhouding. Op de Japanse normverbruikscyclus verstookt de berline 3,2 l/100 km.

Naast de hybride pakte Mazda ook uit met een prototype van een 3 die aardgas (CNG) verbrandt. De berline wordt aangedreven door een tweeliter-benzinemotor die op benzine en gas kan rijden. De gastank ligt achter de achterbank. De erg hoge compressieverhouding (14:1) van de SkyActiv-motor maakt het blijkbaar veel gemakkelijker om de viercilinder op gas (of zelfs ethanol) te laten lopen. Beide brandstoffen hebben namelijk een veel hoger octaangetal dan benzine. Mazda heeft nog geen specificaties gecommuniceerd rond deze motor.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten