Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Volkswagen Golf R

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-08-2013

De snelste Golf, de R, wordt onthuld in Frankfurt. Zijn 2.0 TFSI levert 300 pk, 30 stuks meer dan zijn voorganger, maar toch toont hij zich voorbeeldig zuinig.

Met zijn 300 pk en 380 Nm is de Volkswagen Golf R de snelste van de familie. Hij heeft zelfs 70 pk meer ter beschikking dan de krachtigste Golf GTI en 30 pk meer dan zijn voorganger. De berline, die in september wordt onthuld tijdens het salon van Frankfurt, drijft de vier wielen aan via een centrale Haldex-koppeling van de vijfde generatie. Om zijn gespierde aard aan de buitenwereld kenbaar te maken, krijgt hij potige koetswerkaddenda zoals dikkere bumpers en vier ovalen uitlaatmonden. Achter de achttien- of negentienduimvelgen schuilen remschijven met een diameter van 310 millimeter achteraan en 340 millimeter vooraan.

Met de manuele versnellingsbak kan hij naar 100 km/h spurten in 5,1 seconden. Hij kan diezelfde oefening ook in 4,9 tellen klaren, op voorwaarde dat de optionele DSG-zesbak met dubbele koppeling is gemonteerd. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Toch heeft Duitslands grootste het verbruik niet uit het oog verloren. Op de normverbruikscyclus scoort hij namelijk 7,1 l/100 km (165 g CO2/km), tegenover 8,5 l/100 km (199 g/km) voor zijn voorganger. Hij doet zelfs nog beter met de DSG-bak, die wordt gecombineerd met stop-start en een intelligente alternator. Zijn dorst zakt dan met 0,2 l/100 km en de uitstoot met 6 g/km.

Bij een minder zuinige rijstijl, op circuit, kan de elektronische stabiliteitscontrole ESC volledig worden uitgeschakeld. De Golf R is bovendien uitgerust met XDS+, een elektronisch systeem dat de rem van het binnenste voorwiel vastknijpt bij het aansnijden van een bocht om onderstuur tegen te gaan. Om overweg te kunnen met het grote snelheidspotentieel van de auto, en omdat sommige eigenaars met de auto op circuit zullen gaan, is de ophanging aangepast. In vergelijking met een standaard Golf ligt hij 20 millimeter dichter bij de grond. Als optie kan een adaptieve schokdemping met meerdere profielen worden besteld, waaronder een specifieke 'Race'-modus.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten