Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Rolls-Royce Phantom EE

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-03-2011

Op het salon van Genève toont Rolls-Royce de Phantom EE. Het unieke prototype met twee elektromotoren begint weldra aan een wereldtournee om de klanten van het merk de kans te geven hem te testen.

Op het salon van Genève onthulde Rolls-Royce vandaag een volledig elektrische Phantom. Het prototype 102EX dient als technologische testbank. De 6,75-liter V12 werd vervangen door een gigantische lithium-ion batterij voor de aandrijving van de twee elektromotoren van 145 kW die achterin de limousine liggen. De Phantom EE, de andere naam van de 102EX, beschikt daarmee over een totaal vermogen van 290 kW (394 pk) en een koppel van 800 Nm. De motoren zijn verbonden met een vaste overbrenging en een geïntegreerd differentieel. Volgens testen die voor de lancering plaatsvonden, zou de Phantom EE een rijbereik van 200 kilometer moeten bieden. Rolls-Royce kondigt aan dat de sprint van 0 naar 100 km/h in minder dan 8 seconden mogelijk is (tegenover 5,9 seconden voor de klassieke Phantom) en dat de topsnelheid 160 km/h bedraagt.
De Spirit of Ectasy, die dit jaar zijn 100-jarig bestaan viert, is niet gemaakt van roestvrij staal maar van Makrolon polycarbonaat. Het beeldje baadt in blauw LED-licht om de elektrische aandrijving te benadrukken. Het stopcontact neemt de plaats in van de brandstoftankklep. Geen tankdop meer maar een transparant kader met het dubbele R-logo en de aanduiding 102EX. Bij het starten licht het stopcontact blauw op en het knippert wanneer het opladen begint. Het einde van het opladen wordt aangeduid door een groen licht, maar als het systeem een mogelijk defect detecteert kleurt het rood.

De graad van oplading door de recuperatie van kinetische energie van de auto wordt op het dashboard aangeduid door de wijzerplaat die de vermogensreserves snelheidsafhankelijk berekent. Met een schakelaar onder de armsteun kan je het opladen starten of onderbreken. De achterbank heeft een specifieke opstelling door de aanwezigheid van de motoren achterin. Het interieur doet beroep op een experimenteel Seton Corinova leer dat gelooid is met plantaardige tannines. Deze lente begint de auto aan een testreis ronde de wereld. De limousine zal de confrontatie aangaan met het cliënteel en de media om de mogelijkheid te verkennen voor een productiemodel met alternatieve aandrijving. Met dat doel voor ogen werd reeds een speciale website gelanceerd.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten