Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Golf en Mégane/Scénic het best verkocht; benzine opnieuw populair

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-05-2015

In het eerste trimester van 2015 waren de Renaults Mégane en Scénic en de Volkswagen Golf het populairst bij de kopers van nieuwe auto's. Bovendien kiezen steeds meer Belgen voor een benzineversie.

De inschrijvingscijfers voor het eerste trimester van 2015 zijn vergelijkbaar met die van 2014. Er werden 147.073 nieuwe auto's ingeschreven. Het populairst was de Renault Mégane, met 5.116 inschrijvingen, weliswaar inclusief de eenvolumer Scénic. Op de tweede plaats vinden we de Volkswagen Golf, terwijl de Citroën C4, inclusief de Picasso, het podium vervolledigt. De rest van de top tien bestaat uit de Renault Clio, de Opel Corsa, de Audi A3, de Peugeot 308, de Mercedes C-Klasse, de BMW 3-Reeks en de Peugeot 208.

De populairste break is de Skoda Octavia Combi, voor de Mercedes C-Klasse Break en de Volkswagen Golf Variant. Wat de 'berlines' betreft, kopen de Belgen het vaakst een Opel Corsa, gevolgd door een Audi A3 en een Volkswagen Golf. De Renault Scénic is de best verkochte eenvolumer, gevolgd door de Citroën C4 Picasso en de Renault Twingo (die door Febiac wordt beschouwd als een eenvolumer...). Bij de coupés verkoopt de BMW 4-Reeks Coupé het best, voor de Renault Mégane driedeurs en de BMW 2-Reeks Coupé. Bij de cabrio's gaat de Fiat 500C de BMW 4-Reeks Cabrio en de Audi A3 Cabriolet met ruime voorsprong vooraf.

De best verkochte SUV van het moment is in België de Peugeot 2008, die het beter doet dan de Hyundai ix35 en de Nissan Qashqai. En ook al doen de berlines het nog altijd het best, met een marktaandeel van 42,7 procent (62.815 inschrijvingen), toch wordt het segment van de SUV's steeds belangrijker. Het is nu het op één na grootste, met een marktaandeel van 21 procent, goed voor 30.852 verkochte exemplaren. Dat betekent een vooruitgang van 3 procent, terwijl de berlines er met 1,3 procent op achteruitgaan.
Nog een trend is de terugkeer van de benzineversies.

In 2011, toen de CO2-premies nog welig tierden, reed 75,3 procent van de nieuw ingeschreven auto's in België op diesel. Het overgrote deel van de rest reed op diesel, de overschot had een alternatieve aandrijving. Van 1 tot 31 maart 2015 bedroeg het aandeel auto's op benzine echter 39,3 procent, tegenover 58,3 procent diesels en 2,4 procent op lpg, aardgas en elektriciteit. In 2014 was nog 62 procent van de verkochte auto's een diesel. De comeback van de benzine is vooral te merken bij de berlines, de coupés en de cabrio's. Eenvolumers, SUV's en breaks worden nog meestal met een zelfontbrander besteld.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten