Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Saab 9-3

De 9-3 onderging nog niet zo lang geleden een facelift, waarbij hij ook een nieuwe topdieselmotor kreeg: de 1.9 TTiD van 180 pk, met dubbele drukvoeding.

Deze motor is ontwikkeld op basis van de 1.9-diesel van bij Fiat, die ook in zijn 120 pk- en 150 pk-variant gewoon verkrijgbaar blijft in de kleinste Saab. Hij kan nog altijd een mooie lijst kwaliteiten voorleggen: de prestaties zijn van de bovenste plank, de trillingen worden goed beheerst, het verbruik blijft erg redelijk en de motor lijkt nooit adem tekort te komen. Uitgezonderd onder 2.000 o/m, waar deze TiD nogal hol overkomt. Deze motor kan, helaas slechts in de twee krachtigste versies, gekoppeld worden aan een zestrapsautomaat met bediening aan het stuur, die een goede indruk maakt. Tot zover de dieselversies, maar Saab heeft natuurlijk een reputatie hoog te houden op benzinevlak. Het aanbod begint bij een atmosferische 1.8 van 122 pk, maar de 9-3 zou geen echte Saab zijn als hij ook niet met drukgevoede benzinemotoren aangeboden werd. De viercilinder van twee liter bestaat op onze markt met twee vermogens: 150 en 210 pk, naargelang van de turbodruk. Hun karakter is sympathiek, het koppel ruim voldoende, de stilte rustgevend en het verbruik... aanvaardbaar. Aan de top van het gamma staat de 2.8 V6-turbo. Op onze markt is die van weinig belang, maar in de Verenigde Staten is dat natuurlijk wel even anders.

Het weggedrag van de 9-3 ging er met rasse schreden op vooruit sinds de komst van de huidige generatie, die niet langer slaafs de onderstellen van Opel overneemt. De architectuur van de ophanging is nog steeds dezelfde als bij Opel, maar de wielbasis en de afstelling zijn specifiek. Het resultaat is vrij overtuigend, hoewel recentere modellen op diezelfde basis (en dan met name de Cadillac BLS) ons nog iets verfijnder leken. Hoe dan ook doet de ophanging van de 9-3 haar werk naar be horen, maar op een slecht wegdek blijkt dat de filtering beter kon. Gelukkig maken de opmerkelijke voorstoelen, zoals in elke degelijke Zweed, veel goed. De achterbank is daarentegen niet veel soeps, maar de zitting kan wel neergeklapt worden, waardoor het al zeer aanvaardbare koffervolume nog uitgebreid kan worden. De interieurinrichting respecteert de stijl die het merk eigen is: geraffineerd, rustgevend, heel goed geassembleerd, maar soms een beetje koel en afstandelijk... Hoewel de stijl niet meer zo origineel is als vroeger, blijft de 9-3 een Saab: net een tikkeltje anders, met een vleugje sportiviteit. Op bepaalde markten blijft de drukgevoede viercilinder een must, maar op onze markt mag Saab vooral Fiat dankbaar zijn, voor de uitstekende 1.9-diesels.

Onze quotering: 13/20

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten