Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Slimmer rijden

Links rijden: toch niet zo moeilijk

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-11-2015

Links rijden: toch niet zo moeilijk #1
Links rijden: toch niet zo moeilijk #1
Links rijden: toch niet zo moeilijk #2
Links rijden: toch niet zo moeilijk #2
Links rijden: toch niet zo moeilijk #3
Links rijden: toch niet zo moeilijk #3
Links rijden: toch niet zo moeilijk #4
Links rijden: toch niet zo moeilijk #4
Links rijden: toch niet zo moeilijk #5
Links rijden: toch niet zo moeilijk #5

In Europa wordt in vijf landen links gereden: Cyprus, de Kanaaleilanden, Ierland, Malta en het Verenigd Koninkrijk. En wereldwijd in nog veel andere landen. Rijden in deze landen vergt in het begin wat meer concentratie.

In Europa is links rijden de regel in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de Kanaaleilanden, Cyprus en Malta. Zo ook in 75 andere territoria en landen over de hele wereld, waaronder Zuid-Afrika, Australië, India, Indonesië, Jamaica, Japan, Kenia, Nieuw-Zeeland, Tanzania en Thailand. Dit is goed voor 1/3 van de wereldbevolking. Wanneer je afreist naar deze landen, zal je dus links moeten rijden en soms zelfs met een (huur)wagen waarvan het stuur rechts staat.

Voorzichtigheid geblazen

In het begin moet je echt extra aandachtig zijn. Herkenningspunten wijzigen en bepaalde reflexen moeten aangepast worden. Bij links rijden haal je rechts in. Snellere voertuigen en motorfietsen moet je dus in het oog houden in je rechterspiegel (die kun je bijvoorbeeld afstellen terwijl je met je eigen wagen op de ferry of shuttle wacht). Je linkerspiegel zal van pas komen om fietsers de pas niet af te snijden wanneer je links afslaat. Op een kruispunt schuilt het gevaar voornamelijk in het verkeer komende van rechts, wat dus dubbele aandacht vereist. De grootste verrassing wacht echter op de eerste rotonde, waarbij je op het van rechts komende verkeer moet letten en in wijzerzin moet meedraaien. Ten slotte moet je er in Groot-Brittannië en andere landen die trouw bleven aan de Angelsaksische maten, op letten dat de snelheid wordt uitgedrukt in miles per hour in plaats van in kilometer per uur. Ter herinnering: 10 mph komt ongeveer overeen met 16 km/h.

Met een huurwagen

Wanneer je ter plaatse een wagen huurt, moet je als bestuurder om te beginnen de gewoonte aanleren om rechts plaats te nemen. De versnellingsbak bedienen doe je met je linkerhand, waarbij in het geval van een manuele bak de eerste versnelling richting passagier ligt. De volgende verrassing is dat de stuurhendels mogelijk omgewisseld zijn, waardoor die voor de richtingaanwijzers rechts en die voor de ruitenwissers (op de meeste modellen) links op de stuurkolom staat. Wij raden je dus aan om eerst goed de belangrijkste bedieningen (lichten, ruitenwissers, richtingaanwijzers) uit te zoeken en de versnellingspook te leren bedienen alvorens te vertrekken. Wat de pedalen betreft, blijft alles daarentegen hetzelfde als bij ons.

Met eigen, rechts rijdende wagen

Achter het stuur van je eigen wagen zal alles toch een beetje vlotter verlopen, want je zal niet moeten wennen aan een stuur dat “aan de verkeerde kant staat”. Wanneer je digitale instrumenten hebt en je in Groot-Brittannië bent, kun je best de snelheden meteen in miles doen weergeven. Maar wees toch voorzichtig, want doordat je aan de linkerkant zit, heb je een minder goed overzicht over de weg dan de lokale bestuurders. Weet ook dat de lichtbundel van je koplampen afgesteld is om rechts te rijden, wat voor verblinding van tegemoetkomende bestuurders kan zorgen. In gespecialiseerde winkels kun je stickers vinden om op je koplampen te kleven om dit te voorkomen. Tenzij je wagen natuurlijk uitgerust is met een adaptief verlichtingssysteem, waarmee je via het boordmenu kunt overschakelen op “links rijden”.

De eerste keer liefst met twee

Wanneer je voor het eerst het Britse of Ierse grondgebied verkent, kun je maar beter een wakkere corijder onder de arm nemen. Die kan ook goed van pas komen bij het inbrengen van je ticket en kredietkaart aan een tolloket of een betaalparking. Daarnaast kun je voor je eerste rit best vermijden in het donker te rijden. Mettertijd raak je eraan gewend en zal links rijden met de kilometer (of mile) stilaan makkelijker worden. Dat zal ook blijken wanneer je enkele maanden of jaren later terugkeert. Of je het gewoon bent, kun je goed nagaan bij het uitrijden van een parking of aan een verkeerseiland. Wanneer je bij het uitrijden van een betaalparking automatisch naar links naar de slagboom rijdt of aan een kruispunt zonder twijfel het verkeerseiland of de middenberm langs links neemt, dan pas kun je jezelf een echte linksrijder noemen. Natuurlijk moet je de omschakeling wel weer maken wanneer je opnieuw aankomt in België, Frankrijk of Nederland bij het uitrijden van de ferry of de tunnel.

Les pays en bleu : on roule à gauche

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests